Amare in Den Haag brengt een frisse wind in de muziekwereld door nieuwe artiesten uit world en folkscene op haar podia te programmeren. Een opvallende toevoeging aan deze bruisende line-up is het innovatieve optreden van het Baltische duo Tuulikki Bartosik & Sander Mölder. Charlie Crooijmans bezocht het concert voor MixedWorldMusic.
door Charlie Crooijmans (foto's Eric van Nieuwland)
Het is vrijdagavond 9 juni. De zomer is begonnen. In het koele interieur van de Nieuwe Kerk in Den Haag heeft Amare een concert gepland waar helaas niet veel mensen van wisten. Tuulikki Bartosik & Sander Mölder presenteren hun album Playscapes: Innovative Nordic electro-acoustica voor een bevoorrecht publiek dat nieuwsgierig is naar het Baltische duo.
Minimal op een fundament van folk
De Zweeds-Estse componist Tuulikki Bartosik, die een accordeon met melodiebas bespeelt, verrijkt haar spel met zang, effecten en loopstation. Componist en producer Sander Mölder uit Estland bespeelt allerlei soorten synths, toetsen en samples. Ze nemen ons mee op reis. We hoeven niet per se te weten waar we zijn, maar het is toegestaan om weg te dromen of te mediteren. Dat laatste lukt mij niet echt, want er gebeurt te veel. Het geluid doet sterk denken aan minimal music van Philip Glass, maar dan op een fundament van folkmuziek. De nummers vloeien in elkaar over en af en toe horen we buitengeluiden zoals vogels, eenden of de omroeper van de intercity in allerlei talen. Eigenlijk is het wel leuk om een eigen interpretatie te geven van wat je hoort en waar je denkt te zijn.
Dichter bij elkaar
Pas als de faseverschuivingen worden losgelaten en er meer wordt geëxperimenteerd, waardoor het ook wat grimmiger klinkt, begint het echt interessant te worden. Naar mijn gevoel komen de muzikanten ook dichter bij elkaar, alsof ze eerst wel in hetzelfde treinstel zaten, maar elk op een andere plek. Nu zitten ze in dezelfde coupé en voeren ze echt een dialoog. In een hoger tempo denderen ze vervolgens door naar het einde van het concert.