Roberto Fonseca en de spirituele connectie
Spectaculaire Afro-Cubaanse jazz van een muzikale duizendpoot vrijdag 15 oktober, 2010
door Saskia Bender en Elda Dorren
Roberto Fonseca’s composities zitten vol explosieve en aanstekelijke latinjazz en zijn gelardeerd met elementen uit de Afro-Cubaanse santeria en zelfs Arabische en Oost-Europese invloeden. Voor zijn tweede internationale release, Akokan, die vorig jaar verscheen en op nummer 1 belandde in de world music charts van JazzWeek.com, stelde de jonge pianist zich ten doel een groter publiek te bereiken zonder de jazz te verloochenen.
Music Meeting
Afgelopen mei was Fonseca te gast in de Mixed Media Lounge op Music Meeting in Nijmegen. Het stuk dat hij bij het interview speede (piano, bas, percussie) heet Lento y Despacio, ‘langzaam en rustig’. Fonseca vertelt erbij dat hij het zo genoemd heeft om zijn publiek op het verkeerde been te zetten – het is namelijk een uptempo stuk met veel actie.
Is dat wat de mensen deze zomer ook bij zijn concerten kunnen verwachten, is de vraag van interviewer Saskia Bender. Fonseca: ‘We willen het vooral naar onze zin hebben, plezier maken. We spelen voornamelijk stukken van mijn laatste cd, Akokan, en een paar nummers van de voorlaatste, Zamazu.’
Amerikaanse radio
Roberto Fonseca’s albums laten invloeden van veel verschillende muziekstijlen horen; had hij in zijn jeugd toegang tot muziek van buiten zijn vaderland? ‘Vanaf mijn achtste ging ik naar de muziekschool, een klassieke opleiding. We hoorden natuurlijk ook Afro-Cubaanse muziek, maar er was geen jazzopleiding of iets vergelijkbaars.
‘Ik hoorde allerlei muziek op cassettes en cd’s van vrienden, dus op die manier leer je dat kennen. We hoorden natuurlijk ook veel Amerikaanse muziek en jazz via de Amerikaanse radio. En mensen die op reis waren geweest in het buitenland brachten ook informatie mee, dingen van internet die wij dan weer kopieerden. Met al die muziek en informatie deden we dan weer onze eigen dingen.’
Keith Jarrett
Fonseca’s eerste cassette was er een van Keith Jarrett. Toen hij die muziek hoorde, ging er een wereld voor hem open. Hij speelde al een tijdje piano, maar dit was zijn eerste echte kennismaking met jazz; vooral de melodische kant ervan sprak hem aan. Het was een heel belangrijke eerste stap in zijn jazzopvoeding.
Wanneer ging hij eigenlijk piano spelen? ‘Mijn twee broers spelen ook, piano en drums. Ik begon zelf als kleuter met drummen, maar stapte op mijn achtste over naar de piano. We woonden in een klein huis, dus mijn broers en ik speelden de hele dag samen muziek. Zij zitten ook in de muziek, ze wonen tegenwoordig in Mexico en Brazilië en hebben allebei een eigen groep (Emilio Valdés, drums, en Jesús ‘Chuchito’ Valdés Jr., piano; red.).’
Spirituele connectie
Fonseca vroeg internationale gastvocalisten als Mayra Andrade en Raúl Midón om materiaal bij te dragen aan Akokan, een plaat die nog iets lekkerder in het gehoor ligt dan Zamazu, maar vertelt erbij dat hij dit zeker niet uit commerciële overwegingen heeft gedaan. ‘Het gaat om een spirituele connectie, om de diepe band met de muziek. Ik wil werken met mensen die op dat spirituele niveau met muziek en met elkaar omgaan.’
Voor zijn volgende cd heeft Fonseca alweer een paar andere musici in gedachten met wie hij wil werken, maar hij houdt hun namen nog even voor zich.
Eigen kwintet
De komende tijd is Fonseca druk met het project met de Britse dj en radiomaker Gilles Peterson, als bandleider en co-producer van Havana Cultura. Daarin brengt hij artiesten uit de latin, jazz, hiphop, funk, reggaeton en r&b bij elkaar en consolideert hij zijn naam als allrounder. Het album is al uit, en de gelijknamige tour heeft inmiddels het Afro-Latino Festival in Bree (B) aangedaan.
Lees elders op deze site de feature over dit Havana Cultura project.
Op North Sea Jazz speelt Roberto Fonseca met zijn eigen, onovertroffen kwintet.
Luister op radio6.nl naar het het interview en het akoestische optreden dat Roberto Fonseca in de Mixed Media Lounge deed tijdens Music Meeting. Ook kun je luisteren naar het volledige Music Meeting concert.
Luister naar Akokan op www.robertofonseca.com
Of bekijk de korte documentaire over het album
Luister via de MixedWorldMusic Spotify Playlist naar het nieuwe album van Roberto Fonseca: Live in Marciac (Enja/Codaex)
Ritmisch, veelzijdig en sterk, met een spirituele component en veel gevoel voor show, zo zou je het spel van de Cubaanse pianist Roberto Fonseca kunnen omschrijven. MixedWorldMusic.com spak met de veelzijdige muzikant in de Mixed Media Lounge tijdens Music Meeting 2010. (Fonseca komt 5 augustus 2012 naar het Esperanzah festival in Floreffe en staat 24 oktober 2012 in het Bimhuis, Amsterdam)
door Saskia Bender en Elda Dorren
Roberto Fonseca’s composities zitten vol explosieve en aanstekelijke latinjazz en zijn gelardeerd met elementen uit de Afro-Cubaanse santeria en zelfs Arabische en Oost-Europese invloeden. Voor zijn tweede internationale release, Akokan, die vorig jaar verscheen en op nummer 1 belandde in de world music charts van JazzWeek.com, stelde de jonge pianist zich ten doel een groter publiek te bereiken zonder de jazz te verloochenen.
Music Meeting
Afgelopen mei was Fonseca te gast in de Mixed Media Lounge op Music Meeting in Nijmegen. Het stuk dat hij bij het interview speede (piano, bas, percussie) heet Lento y Despacio, ‘langzaam en rustig’. Fonseca vertelt erbij dat hij het zo genoemd heeft om zijn publiek op het verkeerde been te zetten – het is namelijk een uptempo stuk met veel actie.
Is dat wat de mensen deze zomer ook bij zijn concerten kunnen verwachten, is de vraag van interviewer Saskia Bender. Fonseca: ‘We willen het vooral naar onze zin hebben, plezier maken. We spelen voornamelijk stukken van mijn laatste cd, Akokan, en een paar nummers van de voorlaatste, Zamazu.’
Amerikaanse radio
Roberto Fonseca’s albums laten invloeden van veel verschillende muziekstijlen horen; had hij in zijn jeugd toegang tot muziek van buiten zijn vaderland? ‘Vanaf mijn achtste ging ik naar de muziekschool, een klassieke opleiding. We hoorden natuurlijk ook Afro-Cubaanse muziek, maar er was geen jazzopleiding of iets vergelijkbaars.
‘Ik hoorde allerlei muziek op cassettes en cd’s van vrienden, dus op die manier leer je dat kennen. We hoorden natuurlijk ook veel Amerikaanse muziek en jazz via de Amerikaanse radio. En mensen die op reis waren geweest in het buitenland brachten ook informatie mee, dingen van internet die wij dan weer kopieerden. Met al die muziek en informatie deden we dan weer onze eigen dingen.’
Keith Jarrett
Fonseca’s eerste cassette was er een van Keith Jarrett. Toen hij die muziek hoorde, ging er een wereld voor hem open. Hij speelde al een tijdje piano, maar dit was zijn eerste echte kennismaking met jazz; vooral de melodische kant ervan sprak hem aan. Het was een heel belangrijke eerste stap in zijn jazzopvoeding.
Wanneer ging hij eigenlijk piano spelen? ‘Mijn twee broers spelen ook, piano en drums. Ik begon zelf als kleuter met drummen, maar stapte op mijn achtste over naar de piano. We woonden in een klein huis, dus mijn broers en ik speelden de hele dag samen muziek. Zij zitten ook in de muziek, ze wonen tegenwoordig in Mexico en Brazilië en hebben allebei een eigen groep (Emilio Valdés, drums, en Jesús ‘Chuchito’ Valdés Jr., piano; red.).’
Spirituele connectie
Fonseca vroeg internationale gastvocalisten als Mayra Andrade en Raúl Midón om materiaal bij te dragen aan Akokan, een plaat die nog iets lekkerder in het gehoor ligt dan Zamazu, maar vertelt erbij dat hij dit zeker niet uit commerciële overwegingen heeft gedaan. ‘Het gaat om een spirituele connectie, om de diepe band met de muziek. Ik wil werken met mensen die op dat spirituele niveau met muziek en met elkaar omgaan.’
Voor zijn volgende cd heeft Fonseca alweer een paar andere musici in gedachten met wie hij wil werken, maar hij houdt hun namen nog even voor zich.
Eigen kwintet
De komende tijd is Fonseca druk met het project met de Britse dj en radiomaker Gilles Peterson, als bandleider en co-producer van Havana Cultura. Daarin brengt hij artiesten uit de latin, jazz, hiphop, funk, reggaeton en r&b bij elkaar en consolideert hij zijn naam als allrounder. Het album is al uit, en de gelijknamige tour heeft inmiddels het Afro-Latino Festival in Bree (B) aangedaan.
Lees elders op deze site de feature over dit Havana Cultura project.
Op North Sea Jazz speelt Roberto Fonseca met zijn eigen, onovertroffen kwintet.
Luister op radio6.nl naar het het interview en het akoestische optreden dat Roberto Fonseca in de Mixed Media Lounge deed tijdens Music Meeting. Ook kun je luisteren naar het volledige Music Meeting concert.
Luister naar Akokan op www.robertofonseca.com
Of bekijk de korte documentaire over het album
Luister via de MixedWorldMusic Spotify Playlist naar het nieuwe album van Roberto Fonseca: Live in Marciac (Enja/Codaex)
Speeldata 2010
29 oktober Oosterpoort Groningen
30 oktober Lantaren Venster
3 november Bimhuis Amsterdam
meer nieuws
Aanstekelijke etnopop door Pools-Oekraïens samenwerkingsverband
donderdag 21 november, 2024
Aartsvader van de trekharmonica bezoekt gelukkig weer eens de lage landen
zaterdag 2 november, 2024
Plus de Transglobal World Music Chart Top-40
vrijdag 1 november, 2024
Jubilerend platenlabel blikt liever vooruit dan terug
dinsdag 29 oktober, 2024
Showcases en conferentie, 23-27 oktober 2024
zaterdag 26 oktober, 2024
Plus de Transglobal World Music Chart Top-40
dinsdag 1 oktober, 2024
Afscheid van een unieke stem
donderdag 19 september, 2024