Foto: Julie Roberts
Foto: Julie Roberts

De zwarte folk van de Carolina Chocolate Drops Gitarist Dom Flemons over Genuine Negro Jig donderdag 27 september, 2012

De Carolina Chocolate Drops zijn een kleine sensatie - niet zozeer vanwege het feit dat ze de ‘old time string band music’ uit het Zuiden van de VS nieuw leven inblazen, maar vooral omdat ze jong en zwart zijn. Natuurlijk groeiden ze op met r&b, rock en soul, maar hun passie ligt bij de traditionele muziek van hun geboortestreek Piedmont in North Carolina. MixedWorldMusic sprak met gitarist en percussionist Dom Flemons. Op vrijdag 19 oktober 2012 speelt de band in Paradiso (locatie People's Place) en op zaterdag 20 oktober in Tivoli De Helling, Utrecht.


Onderstaand artikel dateert uit 2010

Lees hier de recensie van de 2012-cd Leaving Eden.

door Ton Maas
 
Jullie nieuwe cd Genuine Negro Jig is veel gevarieerder dan zijn voorganger, Dona Got a Ramblin’ Mind. Vanwaar dat verschil?
‘Destijds hadden we nog een tweede band, waarmee we vooral blues en jazz speelden. De Drops hielden zich toen exclusief bezig met old time music. Inmiddels hebben we alles samengevoegd in één project. We profileren ons ook niet langer als een revival band, maar slaan heel bewust onze vleugels uit. Zo zingt Rhiannon (Giddens, viool en banjo) op de nieuwe plaat een oude Engelse ballade, gehoord op een plaat van folkzangeres Anne Briggs.’

De nieuwe cd klinkt ook heel wat beter. Hoe zit dat?
‘Dat krijg je met een echte producer. Het was geweldig om met Joe Henry te mogen werken. Hij heeft niet alleen een geweldig muzikaal oor, maar kan ook heel helder onder woorden brengen wat hem voor ogen staat. Hij was het ook die voorstelde om Trampled Rose aan de cd toe te voegen. Het is een heel ingewikkeld nummer waar we lang op geoefend hebben, maar het toont goed aan hoe breed we zijn. Dona Got a Ramblin’ Mind is een ander verhaal. Thuis opgenomen en door mijzelf – zonder enige eerdere ervaring – gemixt. Echt een geval van huisvlijt, dus, en dat hoor je.’

Heel lang hebben zwarte muzikanten zich verre gehouden van de traditionele muziek uit de Appalachen, dus rolmodellen waren er nauwelijks. Aan wie hebben jullie een voorbeeld genomen?
‘In de eerste plaats aan Joe Thompson. Toen we die voor het eerst op de radio hoorden, konden we onze oren niet geloven. Een zwarte fiddler die traditionele muziek uit het heartland speelde?! Ongelooflijk! Toen we hem ontmoetten was hij al bijna negentig. Een geweldige muzikant en een inspirerende persoonlijkheid. Verder zijn we sterk beïnvloed door Koerner, Ray & Glover, drie witte, middleclass studenten die begin jaren zestig een geweldig album maakten: Blues, Rags & Hollers. Ze werden destijds nogal bekritiseerd omdat ze als witte Amerikanen zwarte rootsmuziek speelden, maar hun werk heeft de tand des tijds moeiteloos doorstaan. Ook het feit dat het eigenlijk drie solisten waren die niet elk stuk als groep uitvoerden, sprak ons erg aan. Met Spider John Koerner, die nog altijd actief is, zijn we inmiddels goed bevriend.’

Zeker in de context van politiek correcte benamingen als ‘African American’ lijkt de titel van jullie nieuwe cd een provocatie. Is dat ook zo?
‘Nou, ik wil eerst even benadrukken dat we ons niet expliciet met politiek bezighouden. Maar je hebt gelijk: het woord 'negro' is natuurlijk provocerend bedoeld.’

Het doet me denken aan het Nederlandse begrip 'geuzennaam'.
Wow! (nadat de interviewer de betekenis heeft omschreven; red.) Wat een fantastische term. Hoe spel je dat? Ik ga het meteen opzoeken op internet, want zoiets kennen we hier niet. Het is precies wat ons voor ogen stond met Genuine Negro Jig.’ 

Zowel de dit jaar uitgebrachte cd Leaving Eden als de vorige cd Genuine Negro Jig zijn uitgebracht door Warner Music.
 
2012 concerten
vr 19 oktober: Paradiso, locatie People's Place, Amsterdam 
za 20 oktober: Tivoli De Helling, Utrecht

www.carolinachocolatedrops.com



meer nieuws
Betoverende samenzang in de Amstelkerk
maandag 11 maart, 2024
Soloconcert van Nani Vazana in de Roode Bioscoop
zondag 10 maart, 2024
Plus de Transglobal World Music Chart Top-40
vrijdag 1 maart, 2024
Uitverkochte Cloud Nine zaal op stelten gezet
maandag 19 februari, 2024
In Amsterdam, Utrecht en Den Haag tussen 8 maart en 22 juni 2024
woensdag 14 februari, 2024
Daverend optreden bij De X
maandag 12 februari, 2024
Tref begeleidt balfolk in De Omval
dinsdag 6 februari, 2024
Plus de Transglobal World Music Chart Top-40
donderdag 1 februari, 2024
Een persoonlijke impressie
maandag 29 januari, 2024
Monica Akihary met Boi Akih op Jazz Podium Hot House in Leiden
zaterdag 27 januari, 2024