MixedWorldMusic publiceert jaarlijks de MixedWorldMusic jaarlijst, resultaat van de Top 10 lijstjes die de redacteuren van MixedWorldMusic opstelden. In afzonderlijke artikelen hebben een aantal redacteuren de toelichtingen, terugblikken en vooruitzichten gepubliceerd.
Klik hier voor alle MixedWorldMusic jaarlijsten van 2022 inclusief een Spotify-playlist.
In deze aflevering van de serie komt Stan Rijven aan het woord, met zijn Top 10, terugblik op 2022 en vooruitblik op 2023.
Stan Rijven
1) K.O.G.- Zone 6, Agege (Heavenly Sweetness)
2) Meral Polat Trio- Ez ki me (Polat Records)
3) Oumou Sangare- Timbuktu (World Circuit)
4) Mario Lucio- Migrants (Vangé)
5) Manou Gallo- Aliso, vol.1 (Contre Jour)
6) Ablaye Cissoko & Cyrille Brotto- Instant (Ma Case)
7) Las Lloronas- Soaked (Muziekpublique)
8) Abel Selaocoe- Where is home (Parlophone Records)
9) Rosalia- Motomami (Columbia)
10) Al-Qasar- Who are we? (Glitterbeat)
11) BKO- Djine bora (Bongo Joe Records)
* Beste world heruitgave
- Orchestre Massako - L'Orchestre Massako (Analog Africa)
* Beste world concert / festival
- Concerten: Chieko Donker Duyvis Ensemble (15 juli- On The Roof, Amsterdam); Congo Beach Club (15 oktober- Zaal 100, Amsterdam)
* Beste festival
- Le Guess Who (9-12 november- TivoliVredenburg, Utrecht)
* Grootste concert tegenvaller
- Angelique Kidjo- 'Jemandja' (16 juni, ITA, Amsterdam)
* Beste world video / docu
- 'Beirut Dreams in Colour' (director Michael Collins- Guardian Documentaries, 2022)
* Beste Boeken
- Simon Frith, Matt Brennan, Martin Cloonan & Emma Webster: ‘The History of Live Music in Britain, Vol.3-1985-2015. From Live Aid to Live Nation’ (Routledge, London, 2021)
- Jan Lucassen & Leo Lucassen: ‘Migratie als DNA van Amsterdam- 1550-2021’ (Atlas Contact- Amsterdam, 2021)
- Jan Donkers: ‘Forty tracks’ (Concertobooks- Amsterdam, 2022)
* Meest veelbelovende artiest
- Meral Polat Trio
Intense Hoop voor 2023
Een alternatief voor de Hilversumse muziekradiostations 2, 3 en 5. De melige imitatie van reeds aanwezige commerciële zenders staat steeds verder verwijderd van de oorspronkelijke, wettige opdracht: een waarachtige Publieke Omroep te zijn. Deejays zouden ons- als curatoren met kennis van zaken- door het wereldwijde muziekaanbod moeten navigeren. In plaats van zo’n stereo-benadering, ontvangen we mono-ruis van merendeels kwaakzieke witte mannen (plus enkele vrouwen) die Angelsaksische pop als enige muziektaal beheersen. Daarnaast beperkt Radio 4 onze muziekhorizon met een eurocentralistische programmering. Alsof eeuwenoude klassieke muziek uit Azië en het Midden Oosten nimmer heeft bestaan.
Op de Publieke televisie kijken we in z/w naar de zoveelste docu over Beatles / Queen / Pink Floyd / Stones / Springsteen. Ook al leven we inmiddels in Globalia, onder leiding van dominee Blokhuis slaat Retromania de kerkklok. Om nog maar te zwijgen van de honderden uren die er aan Pinkpop (nomen est omen: pink = roze) en Lowlands worden besteed. Alsof Amsterdam Roots, Music Meeting en Le Guess Who nog moeten beginnen.
De Hilversom? Gooit het roer om!