Patricio Wang
Marja Vuijsje
Winanda van Vliet
Patricio en Marja met Elianne van Ee
Alvaro Pinto
Alvaro Pinto
Jasper le Clercq

Patricio Wang & Ensemble live in de Vondelkerk Slotconcert Old Roots New Routes alsnog met publiek zondag 7 november, 2021

Na een gemankeerd seizoen waarin vrijwel uitsluitend streams zonder publiek mogelijk waren, kon de serie Old Roots New Routes van Dutch Delta Sounds alsnog live worden afgerond met een optreden van componist Patricio Wang en zijn ensemble voor een enthousiaste schare liefhebbers in de Amsterdamse Vondelkerk.


door Ton Maas (tekst en foto’s)

Het contrast met de voor een lege zaal opgenomen versie van hetzelfde concert maakt pijnlijk duidelijk hoe essentieel de aanwezigheid van publiek is. Muzikanten zijn vaak nog wel gewend om in de studio hun 'ding’ te doen, maar voor schrijfster Marja Vuijsje, die het concert van Patricio Wang en zijn ensemble voorziet van verhalen, gedeclameerde gedichten en toelichtingen, was het destijds merkbaar lastig om de focus te bewaren. Met een dankbaar publiek als ‘tegenspeler’ wist ze in de Vondelkerk steeds de juiste toon te vinden en ontpopte ze zich bovendien zowaar als zangeres.

Eleanor Rigby op verboden instrumenten
Componist Wang, die na de staatsgreep door Pinochet zijn vaderland Chili ontvluchtte en zich in Nederland vestigde, werkt sindsdien aan een warmbloedig oeuvre waarin traditionele elementen op verrassende wijze als bouwstenen dienen voor eigentijdse muziek. Ook muzikale jeugdliefdes krijgen een speciale behandeling. Op aanstekelijke wijze werd Eleanor Rigby van The Beatles instrumentaal uitgevoerd in een arrangement voor de traditionele instrumenten die destijds door de junta in de ban waren gedaan (want ‘marxistisch’). Dat klinkt op papier overigens makkelijker dan in de praktijk, want om het zo kenmerkende herhalende figuurtje in de begeleiding op de panfluit te reproduceren, moet je als speler razendsnel van mondpositie wisselen, iets wat Patricio zelf slechts met moeite voor elkaar kreeg.

Indringender dankzij rode oortjes
Liederen van Victor Jara (‘de Chileense Bob Dylan’) en Violetta Parra werden met nét iets meer zeggingskracht vertolkt dan tijdens het ingeblikte optreden uit TivoliVredenburg en ook de fraaie meerstemmige samenzang drong dieper door, al lag dat wellicht ook aan de van opwinding gloeiende oortjes waarmee geluisterd werd. Naast zangeres Winanda van Vliet was dit keer ook Elianne van Ee van de partij. Een tikje onwennig nog op de bühne, zo leek het althans, maar dat verdween zodra ze haar engelachtige sopraan liet opstijgen.

Meer diversiteit graag!
Vanwege de verdiende ovatie aan het eind volgde er nog een opbeurende en swingende toegift, waarmee zowel het concert als de serie op passende wijze werden afgesloten. We kijken nu al uit naar de volgende reeks Old Roots New Routes, want zoals Vuijsje al opmerkte, staat diversiteit tegenwoordig misschien niet meer zo hoog op de politieke agenda, maar is het wel nog altijd broodnodig.

 


meer nieuws
Plus de Transglobal World Music Charts Top-40
woensdag 1 december, 2021
Applaus maskeert contrast in Concertgebouw
woensdag 10 november, 2021
Een van de bijzondere showcases op de Womex 2021 in Porto
dinsdag 2 november, 2021
Plus de Transglobal World Music Charts Top-40
maandag 1 november, 2021
Showcases en conferentie, 27-31 oktober 2021
maandag 1 november, 2021
Inclusief een uniek concert van het Alain Pérez Quinteto
donderdag 28 oktober, 2021
Plus de Transglobal World Music Charts Top-40
vrijdag 1 oktober, 2021
Porto - 27 tot en met 31 oktober
zondag 19 september, 2021
Een persoonlijk relaas
vrijdag 17 september, 2021