Traditie op stilettos Bozo Vreco brengt sevdalinka met gevoel voor show donderdag 14 maart, 2019

Wat de liefdesliedjes uit de Bosnische traditie van sevdalinka bijzonder maakt, is dat ze zowel vanuit mannelijk als vrouwelijk perspectief zijn geschreven. Je zou kunnen zeggen dat sevdahzanger Bozo Vreco dat heel letterlijk neemt, want hij betreedt sinds enkele jaren het podium in vrouwenkleding. Afgelopen zaterdag was hij voor de tweede keer in Amsterdam en trad op voor een totaal uitverkochte Duif.


door Ton Maas (tekst en foto's)

Wereldmuziek is een serieuze aangelegenheid. Je staat er niet altijd bij stil, maar soms word je door een onverwachte gebeurtenis met de neus op de feiten (en het contrast met wat je gewend bent) gedrukt. Mij overkwam het afgelopen zaterdagavond in De Duif aan de Keizersgracht in Amsterdam, toen Bozo Vreco daar even na negen uur in vol ornaat het podium op wervelde.

Alle cliché's van tafel geveegd
Dat deze vertolker van het Bosnische levenslied een opvallende verschijning is, mag in dit geval als understatement worden beschouwd. Alleen al de combinatie van baard, laag uitgesneden topje, tatoeages alom en ruim tien centimeter hoge hakken plus plateauzolen werkt als een magneet op alle aanwezige ogen, ongeacht seksuele voorkeur. Want Vreco is een fenomeen dat alle cliché’s die je kunt bedenken over een vent in een jurk in één klap van tafel veegt. Androgyn is het enige predicaat dat hier past.

Moeiteloos gracieus en trefzeker
Hoewel onmiskenbaar man, is de vrouwelijke kant van Vreco’s bühnepersoonlijkheid zo mogelijk nog overtuigender. Als je niet beter wist, zou je denken dat al die gratie en souplesse is aangeboren in plaats van ingestudeerd, zo trefzeker en ogenschijnlijk moeiteloos zijn de danspassen en pirouettes. Waar andere artiesten die dans en zang combineren, nog wel eens terugvallen op playback of gebruik maken van een ‘steunstem’ van band, lijkt de zanger uit Sarajevo nooit buiten adem te raken of de mis te grijpen naar de juiste noot. Om maar te zwijgen van de manier waarop hij die stiletto’s ‘owns instead of works’!

Sleutelrol bij de revival
Het showelement van zijn optreden is zo overdonderend dat je gemakkelijk over het hoofd ziet dat dit de artiest is die in eigen land wordt geroemd als verantwoordelijke voor de huidige revival van de sevdalinka. Pas tegen het einde van het optreden en vooral tijdens de uitvoerige toegift werd echt duidelijk hoezeer Bozo ondanks alle franje in staat is zijn publiek ook tot diep in de ziel te raken. 


meer nieuws
Plus de Transglobal World Music Charts Top-40
vrijdag 1 maart, 2019
Nieuwe concertreeks doet vijf steden aan
donderdag 14 februari, 2019
maandag 11 februari, 2019
Vergeten Cubaanse maanvrouwen in het zonnetje gezet
dinsdag 5 februari, 2019
Plus de Transglobal World Music Charts Top-40
vrijdag 1 februari, 2019
met speciale gasten uit Ethiopie
vrijdag 1 februari, 2019
De fluwelen stem is niet meer
donderdag 24 januari, 2019
wo 27 februari in Q-Factory Amsterdam, do 28-2 Luxor Live, Arnhem
zaterdag 19 januari, 2019
Marokkaanse zielepijn aan het IJ
dinsdag 15 januari, 2019
Barokmuziek van Huygens in het Arabisch vertolkt
dinsdag 8 januari, 2019