Hiphop, voodoo-funk en fashion staan centraal op de tweede editie van het Voodoo To Go Festival, dat van 15 tot en met 17 september gehouden wordt in TivoliVredenburg in Utrecht. De fascinerende voodoocultuur komt aan bod in een prachtig programma met veel muziek, van West-Afrikaanse voodoo-funk en afrobeat tot Surinaamse kawina en winti, plus Amerikaanse rap en Haïtiaanse draaitafelkunsten. Verder omvat het programma een voodoo fashion show, documentaires, verhalen voor kinderen en een seminar waarbij de muzikanten vertellen over hun inspiratiebronnen. Kortom, een festival dat laat zien waar voodoo anno 2017 om draait: dance, beats en spirits.
door Bas Springer
Voodoo wordt in de westerse wereld nog vaak geassocieerd met naalden in poppetjes en angstwekkende, bloedige rituelen. Grotendeels verantwoordelijk voor de misvattingen en vooroordelen over voodoo is de Amerikaanse filmindustrie. De naam voodoo werd na 1932 algemeen bekend door de eerste Amerikaanse horrorfilms, die gebaseerd waren op occulte religies, met name uit Haïti. Negatieve associaties met voodoo gaan echter veel verder terug en wel tot het begin van de zestiende eeuw, toen voor het eerst West-Afrikaanse slaven naar het Caribisch gebied werden verscheept. Via de transatlantische slavenhandel belandden Afrikaanse religies in Noord-Amerika, het Caribisch gebied en Latijns-Amerika. De toenmalige slavenhandelaren en kolonisatoren waren angstig voor iedere vorm van expressie door slaven. Of het nu om muziek, religie of rituelen ging, de blanke overheersers deden er alles aan om deze culturele uitingen te onderdrukken, te kanaliseren, te demoniseren, te ridiculiseren of simpelweg te verbieden.
De emancipatie
De laatste jaren laten een langzame verandering in het Westen zien ten opzichte van voodoo. ‘Voodoo is niet langer taboe. Sterker nog, voodoo wordt hip’, concludeert muziekjournalist Leendert van der Valk (NRC) in zijn boek Voudou: Van New Orleans naar Cotonou op het ritme van de goden (AtlasContact). Net als bij de eerste editie in 2015 - toen nog in RASA - is Van der Valk mede-curator van het festival.
Het tweede Voodoo to Go festival past geheel in de trend van de toenemende acceptatie van voodoo. Op dit voor Europa unieke evenement komen diverse muzikale stijlen aan bod, die allen tot voodoo te herleiden zijn of er grote verwantschap mee vertonen.
Een van de headliners is de Togolees/Franse groep Vaudou Game, die voodootradities uit Togo en Benin mengt met flinke scheuten funk, soul, rock en psychedelica. Blikvanger is de in Togo geboren zanger en gitarist Peter Solo, een podiumtijger die het beste van de legendarische band Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou en James Brown in zich verenigt. Hij wordt bijgestaan door een hechte groep jonge muzikanten uit Frankrijk en door Afia Mala, een van Afrika’s populairste zangeressen. Een andere blikvanger zijn de Togo All Stars uit Togo, die voor het eerst in Europa optreden. (Zie ook ons eerdere nieuwsitem over hun tournee door Nederland en België.)
Flirt met Afrikaanse goden
Dat voodoo steeds hipper wordt bewijzen ook de vier optredens van vier New Yorkse hiphop-acts die allemaal hun inspiratie uit de voodoo halen, zoals rapper Blitz the Ambassador en de Haïtiaanse draaitafelkunstenaar Val Jeanty.
Nadat beoefenaars van voodoo zich eeuwenlang noodgedwongen verscholen, is het tijd om uit de schaduw te stappen en te laten zien en horen hoe het geloof de muziek en de kunsten altijd al heeft gevoed en gevormd. Nu zelfs Beyonce flirt met de Afrikaanse goden - ze verwijst in haar clips en kleding graag naar de riviergodin Oshun - moge duidelijk zijn hoe alomtegenwoordig voodoo is.
15 t/m 17 sept - Voodoo To Go Festival: TivoliVredenburg, Utrecht
Informatie en tickets