In de Mixed Media Lounge op de Music Meeting spraken Harold López-Nussa en Alune Wade over het transatlantische verkeer dat aan de basis ligt van hun muziek.
door Jaïr Tchong
'Rumba Afrika' was op zondagmiddag het thema in de Mixed Media Lounge, waar de Cubaanse pianist Harold López-Nussa en de Senegalese zanger en bassist Alune Wade spraken met Bas Springer. Een mooie opmaat naar de Afro Latin Night die om halfnegen 's avonds van start ging.
Een boomerangeffect, zo werd het genoemd: De Cubaanse muziek is vanwege de geschiedenis van slavernij enorm beïnvloed door de Afrikaanse, maar keerde ook weer terug naar Afrika en kreeg daar een geheel nieuwe identiteit. Al vanaf de jaren zestig tekent de Cubaanse invloed in de Afrikaanse muziek zich duidelijk af. Groepen als Les Ambassadeurs, Étoile de Dakar, Orchestre Baobab en Africando danken er hun internationale bekendheid aan.
Rijk gevulde Afro Latin Night
López-Nussa beschrijft het werken met Wade als eenvoudig: ze spreken dezelfde taal, alhoewel onversneden Afrikaanse muziek tijdens zijn jeugd in Cuba nauwelijks te beluisteren viel, noch op de radio, noch in de clubs. Andersom hoorde Wade als kind in Senegal overal Cubaanse muziek. De twee stukken die Alune Wade & Harold López-Nussa in de Mezzo lieten horen, illustreerden hun verhaal perfect.
Voor liefhebbers is de Afro Latin Night (een vrijwel vast onderdeel van de Music Meeting) dit jaar met drie concerten rijk gevuld.