Clube de Fado
Nieuwe fadoster Cuca Roseta gedijt bij intimiteit Beneluxtour vanaf 2 april 2014: acht concerten zondag 30 maart, 2014

De 32-jarige zangeres Isabel ‘Cuca’ Roseta is een van de rijzende sterren aan het schier oneindige Portugese fadofirmament. Ze werd ontdekt in de prestigieuze Clube de Fado in Lissabon, is inmiddels een beroemdheid in eigen land en staat volgens insiders aan de vooravond van een grote internationale carričre. Haar eerste cd werd geproduceerd door de Argentijnse muzikant, componist en producer Gustavo Santaolala, terwijl haar tweede album 'Raiz' (Wortels) inmiddels in Portugal goed is voor goud. Cuco Roseta is gezegend met een krachtige, loepzuivere stem, en schrijft al haar nummers zelf, een unicum in de wereld van de fado. In april komt ze voor acht concerten naar de Benelux. Bas Springer sprak voorafgaand aan de tournee met haar.


door Bas Springer

In een land waar fadotalenten zich met grote regelmaat aanbieden, is het niet eenvoudig om je te onderscheiden. Des te opmerkelijker is de doorbraak van Cuca Roseta: ze stamt niet uit een muzikale familie en had tot haar negentiende nog nooit fado gezongen. ‘Dat is inderdaad laat. Mijn ouders luisterden alleen naar klassieke muziek en ik kom niet uit een oude buurt in Lissabon waar volgens het clichébeeld altijd fado klinkt. Ik ben geboren in de badplaats Estoril en bracht mijn jeugd door op het strand, niet bepaald een typische fado-omgeving. Op mijn achttiende hoorde ik voor het eerst een fadoconcert en ik was direct helemaal in de ban van deze muziek. Vanaf dat moment ging ik iedere vrijdag naar de beroemde Clube de Fado in Lissabon. Fado werd mijn grote inspiratiebron. Op mijn negentiende gaf ik mijn eerste optreden in een kleine club.’

Clube de Fado
‘In die tijd  studeerde ik psychologie en begon ik gedichten te schrijven waarin ik mijn gedachten en gevoelens verwoordde. Op mijn 23ste werd ik vaste zangeres in de Clube de Fado, nadat ik ontdekt werd door Carlos Zel, João Braga en Mário Pacheco, de eigenaar van de club. Ana Moura stimuleerde mij ook enorm.
'In de Clube de Fado  ontmoette ik de Argentijnse muzikant Gustavo Santaolala. Ik wist eerlijk gezegd niet wie hij was. Hij is bekend van de Bajofondo Tango Club en componeerde de soundtracks voor de films Babel en Brokeback Mountain. Hij vroeg me of ik al eigen teksten en composities had en ik zei ja. Hij was onder de indruk en wilde heel graag mijn eerste cd produceren. Uiteraard stemde ik toe. Mijn eerste album sloeg aan in Portugal. Ik trad op met Mariza, Chico Buarque, Caetano Veloso, Lila Downs en Lura. Je zult begrijpen dat ik heel gelukkig was.'

Je moet iets heel intiems vertellen
Roseta's tweede album, Raiz, dat verleden jaar mei in Portugal verscheen, werd heel goed ontvangen door publiek en pers. Over haar werkwijze zegt ze: 'Ik schrijf al mijn liedjes zelf, inclusief de teksten, en dat is bijzonder in Portugal. Alle andere fadoartiesten zingen composities van andere artiesten. Het gaat bij fado om de intensiteit, die vergelijkbaar is met die van de flamenco of tango.
'Je moet een tekst kiezen die heel dicht bij je staat. Mijn teksten gaan altijd over mezelf en mijn ervaringen in het leven. Dat is heel moeilijk omdat je heel veel van jezelf geeft. In fado kun je over alle aspecten van het leven zingen, daarom is fado voor mij veel interessanter dan andere genres, zoals bijvoorbeeld popmuziek. Fado is voor mij een uitdaging, omdat ik altijd wat nieuws te vertellen heb. Bij fado is niet alleen een mooie stem en een goed imago belangrijk, je moet ook iets heel intiems vertellen.'

Luister naar haar album Raiz (Universal Portugal)

 

Wie  zijn je favoriete artiesten?
‘Amália Rodrigues is echt geweldig. Niet alleen haar stem en haar teksten vind ik heel bijzonder, maar ook de manier waarop ze fado beleefde. Heel intens. Verder houd ik van nieuwe fadoartiesten als Mariza, Camané en Ana Moura en van Nat King Cole, Frank Sinatra, Edith Piaf en Chavela Vargas.'
Over haar eigen teksten merkt ze op: ‘Ik ben positief ingesteld. We zitten momenteel in een crisis in Portugal, iedereen is een beetje verdrietig. Mijn teksten gaan erover dat je sterk moet zijn wanneer je verdrietig bent. Ik zing  ook liefdesliedjes en over het verlies van een dierbare. Ook breng ik een hommage aan Lissabon, de beste stad in de wereld.'

3JS
Over haar samenwerking met de Volendamse band 3JS in het tv-programma De Zomer Voorbij en haar duet met rapper Lange Frans in het nummer Zing Voor Me is ze enthousiast: ‘Ik vind dit soort samenwerkingen erg leuk. Natuurlijk verschillen onze culturen en versta ik de teksten niet. Maar iedere muziek heeft soul en intensiteit, en die voel ik wel. Ik sta dan ook zeker open voor nieuwe samenwerkingen met Nederlandse artiesten. Op 9 april in de Melkweg zijn de jongens van 3JS mijn gasten, dan zingen we onze gezamenlijke hit É Lisboa A Namorar.

Hoe plaats je jezelf in het grote fado-universum?
‘Ik ben geboren voor de fado. Mijn liedjes zijn gebaseerd op de traditionele fado. Maar ik ben nog jong en een vrouw van deze tijd. Mijn imago en invloeden zijn dan ook van deze tijd.’


Concerten 2014
wo 2 april: De Roma, Antwerpen
do 3 april: CC Leuven, Leuven
vr 4 april: Molière, Brussel
za 5 april: De Doelen, Rotterdam
ma 7 april: De Oosterpoort, Groningen
wo 9 april: De Melkweg, Amsterdam
vr 11 april: Wilminktheater, Enschede
za 12 april: Parkstad Limburg Theaters, Heerlen

www.cucaroseta.com

 


meer nieuws
Het wonder van gedeelde muzikale poezie
dinsdag 21 mei, 2019
Jonge artieste met vooruitziende terugblik
zondag 19 mei, 2019
Nieuw seizoen van uniek 'zitkuilfestival' onder de hemel
zaterdag 18 mei, 2019
Drie dagen festival in Pinksterweekend 8-9-10 juni, Nijmegen
zondag 5 mei, 2019
Plus de Transglobal World Music Charts Top-40
woensdag 1 mei, 2019
Nieuw festival verrijst op Romeinse resten
zondag 21 april, 2019
Plus de Transglobal World Music Charts Top-40
maandag 1 april, 2019
Knaller in concertserie Old Roots, New Routes
zondag 24 maart, 2019
Bozo Vreco brengt sevdalinka met gevoel voor show
donderdag 14 maart, 2019