Spinifex Quintet
Priya met Jasper
Spinifex met Maya Sapera
Priya Purushotaman
Spinifex Bollycore op tournee Nieuwe kwintetbezetting met Indiase zang en dans zondag 21 september, 2014

De groep Spinifex is een van de vruchtbaarste loten aan de stam van Karnatic Lab en sinds 2008 in wisselende bezettingen actief. Tot de vaste kern behoren trompettist Gijs Levelt en rietblazer Tobias Klein, tevens artistiek leider van het gezelschap. Eerder dit jaar presenteerde de groep haar nieuwste project Bollycore, waaraan wordt meegewerkt door zangeres Priya Purushotaman en danseres Maya Sapera. Ton Maas sprak met Klein over de totstandkoming van Bollycore.


door Ton Maas

Hoe kwamen jullie op het idee voor deze nieuwe voorstelling?
'Tijdens een van onze tournees door India met het project Indian Spin ontmoetten we in Bangelore zangeres Priya Purushothaman, die ons letterlijk wegblies met haar muziek. Bovendien hadden we al langer de wens om eens samen te werken met een vocalist. We vonden haar niet alleen geweldig, maar hadden ook meteen het gevoel dat ze heel goed zou passen bij ons geluid. Meestal blijven de Indiase invloeden in onze muziek onderhuids, maar dankzij haar bijdrage borrelt dat nu meer naar boven.'

Hebben jullie nog altijd allemaal een achtergrond in Karnatic Lab?
'Niet allemaal. Trompettist Gijs Levelt en ik natuurlijk wel, maar gitarist Jasper Stadhouders, basgitarist Gonçalo Almeida en drummer Philipp Mozer niet. Die brengen alle drie andere invloeden in: Jasper uit de vrije impro, vanuit zijn ervaring in Cactus Truck, terwijl Gonçalo juist punk- en noise-invloeden meebrengt. Philipp is een uitstekende metaldrummer en bovendien uiterst veelzijdig.'

Dat betekent dus een flinke verschuiving ten opzichte van de vroegere bezettingen.
'Zeker, maar de fascinatie voor een metalband als Meshuggah was jaren geleden ook al bij ons aanwezig, met name bij Gijs en Ned McGowan. Zij hebben ook stukken geschfreven die daaraan refereerden, maar dat soort invloeden worden toch altijd door de Spinifexmolen gehaald, zodat je de oorspronkelijke inspiratiebron vaak niet meer zo duidelijk hoort.'

Dat kan zijn, maar ik krijg toch de indruk dat dat nu explicieter gebeurt dan vroeger.
'Ons geluid is inderdaad ruiger geworden. Dankzij de kleinere bezetting kunnen we vaker samen spelen en daardoor konden we een hechter bandgeluid ontwikkelen. Er is veel vrijheid op het podium, omdat we elkaar beter aanvoelen.'

Priya had waarschijnlijk geen achtergrond in de impro. Hoe gaat dat dan toch samen?
'Er wordt in de Indiase muziek natuurlijk heel veel geïmproviseerd. Je kan zelfs zeggen dat het eigenlijk daarom draait. De compositie is belangrijk, maar wat echt telt, is het improviseren daarop. Wat voor Indiase muzikanten toch vaak onwennig blijft, is dat de westerse muziek melodisch of harmonisch meerdere lagen heeft. Priya is echter in New York opgegroeid en heeft naast haar klassieke Indiase zangopleiding ook viool gespeeld, op de westers klassieke manier. Dus haar achtergrond is behoorlijk breed. Bovendien is ze heel flexibel en slim, dus hoewel we haar soms in de war brachten, kreeg ze snel door hoe onze muziek werkt.'

Het is dus niet zo dat zij haar eigen liederen zingt en jullie haar begeleiden?
'Nee, eerder andersom. We spelen onze eigen Spinifex-stukken, maar door haar rol als zangeres daarin te integreren, krijgen die meer een Indiase klankkleur. We spelen vooral met het contrast tussen haar lyrische en intense zang en ons ruigere geluid. De spanning tussen die twee is wat we in dit project opzoeken.'

Maar jullie blijven wel werken op basis van composities.
'Ja. De meeste daarvan zijn van onszelf en verder hebben we een Indiase traditional onder handen genomen en een oorspronkelijk Indiase compositie bewerkt.'

En dan is er ook nog dans. Ook al iets nieuws voor jullie.
'Zeker. Ik vertelde al dat Priya de Indiase invloeden in onze muziek aan het oppervlak brengt. Dat aspect wordt nog verder versterkt door de dans.'

In jullie persbericht heet het ‘oriëntaalse’ dans, dus niet alleen maar Indiaas.
'Klopt. Maya Sapera komt uit België en heeft daar sinds haar vijfde les gehad in klassieke Indiase dans, maar ze heeft ook een tijd lang in Caïro gewoond en daar plaatselijke dansvormen bestudeerd. Bovendien beperkt ze zich ook binnen de Indiase danswereld niet tot één stijl. Behalve de bharatanatyam, de Zuid-Indiase klassieke dans, kent ze ook zigeunerdansen uit Rajastan. Ze heeft zelfs Bollywood-achtige dingen gedaan.'

Hadden jullie door de toevoeging van dans ook de bedoeling om de voorstelling theatraler te maken?
'Nee, maar we wilden wel een visuele dimensie toevoegen. En ook een verbindend element tussen de met elkaar contrasterende lyriek en ruigheid, die de zaken meer bij elkaar brengt of een soort omlijsting geeft. Maya beeldt soms verhaallijnen uit Priya’s liederen uit, maar het wordt niet theatraal in de zin dat de voorstelling als geheel een verhaallijn heeft en er een toneelbeeld is met decors en requisieten.'

Kijk voor meer informatie op
spinifexmusic.nl


Speellijst
24 sept. 20.00 uur: Maarten Luther Kerk, Dintelstraat 134, Amsterdam (gratis)
25 sept. 20.30 uur: De Pletterij, Haarlem
26 sept. 20.30 uur: De Doelen, Rotterdam
28 sept. 16.00 uur: Kerk Ruigoord
30 sept. 20.00 uur: Musis Sacrum, Arnhem



meer nieuws
Het indrukwekkende album Naamu nu live uitgevoerd
vrijdag 19 april, 2024
Plus de Transglobal World Music Chart Top-40
maandag 1 april, 2024
18-19 mei Park Brakkenstein Nijmegen - 20 mei, 2e Pinksterdag De Lindenberg Nijmegen
vrijdag 29 maart, 2024
Betoverende samenzang in de Amstelkerk
maandag 11 maart, 2024
Soloconcert van Nani Vazana in de Roode Bioscoop
zondag 10 maart, 2024
Plus de Transglobal World Music Chart Top-40
vrijdag 1 maart, 2024
Uitverkochte Cloud Nine zaal op stelten gezet
maandag 19 februari, 2024
In Amsterdam, Utrecht en Den Haag tussen 8 maart en 22 juni 2024
woensdag 14 februari, 2024
Daverend optreden bij De X
maandag 12 februari, 2024
Tref begeleidt balfolk in De Omval
dinsdag 6 februari, 2024