Reportage: Mekudeshet Festival in Jeruzalem Nieuw cultureel leven in uiterst complexe omstandigheden4 oktober, 2017 Mekudeshet is het Hebreeuwse woord voor heilig. Het is ook de naam van een in alle opzichten bijzonder cultureel festival dat jaarlijks plaatsvindt in Jeruzalem. Doel van het festival is om op een andere manier te kijken naar de stad en de conflicten in Israël, maar zeker ook naar jezelf. Ongebruikelijke locaties en voorstellingen en bijzondere artiesten geven glans aan dit evenement, dat veel dieper graaft dan het zoveelste popfestival met bier en burgers. Mekudeshhet daagt uit om je comfort zone te verlaten en grenzen te overschrijden. Mixed-reporters Charlie Crooijmans en Bas Springer waren vijf dagen in de heilige stad en hoorden niet alleen prachtige muziek, maar verdiepten zich ook in haar beladen geschiedenis.
Estrella Acosta zingt werk van vrouwelijke componisten Vergeten Cubaanse maanvrouwen in het zonnetje gezet26 september, 2017 Zangeres Estrella Acosta woont en werkt alweer een flink aantal jaren in Nederland. Hier herontdekte ze eind jaren negentig haar Cubaanse roots, met een aantal fraaie cd-projecten als gevolg. Haar laatste ontdekkingstocht voert langs de deels vergeten geschiedenis van vrouwelijke Cubaanse componisten. Aan Ronald Veerman vertelt ze hoe een geliefde Amerikaanse vintage comedy haar op het spoor zette...
Carminho terug in Nederland Vernieuwend en toch trouw aan de ziel van de fado16 september, 2017 Op 13 oktober is fadozangeres Carminho in Amsterdam voor een optreden in Muziekgebouw aan 't IJ. De Portugese, die in eigen land doorbrak dankzij een Spaanse nummer-een-hit, maakte tot dusver vier albums, waarvan het laatste een muzikaal eerbetoon is aan de grote Braziliaanse zanger Tom Jobim. Nogal gedurfd voor iemand die in Portugal wordt beschouwd als erfgenaam van volksheldin Amalia Rodrigues. Maar lef heeft ze dan ook, de jonge fadista met de doorleefde stem. De strenge regeltjes rond de fadopraktijk zijn haar een gruwel, maar haar trouw aan de ziel van de fado is onvoorwaardelijk.
Reportage Førde Festival 2017 27ste editie van Noors volks- en wereldmuziekevenement9 september, 2017 In de kleine provinciestad Førde, iets ten noorden van Bergen, vindt een van de belangrijkste festivals voor volks- en wereldmuziek van Scandinavië plaats. Het festival hanteert niet alleen de verrekijker, maar richt de blik ook nadrukkelijk op het eigen land en de naaste buren. Bijzonder zijn ook de locaties. Naast Førdehuset - het moderne sport-, cultuur- en recreatiecentrum - vinden de concerten plaats in een fraai houten kerkje, een voormalig bankgebouw, een cafetaria, het stadspark en zelfs een bedrijfskantine. Maar ook de omringende natuur wordt ingezet als decor voor bijzondere optredens. Pieter Franssen was dit jaar voor MixedWorldMusic van de partij.
Interview met Sam Amidon De man die volksmuziek en free jazz bij elkaar bracht28 augustus, 2017 Een van de verrassingen van Glatt und Verkehrt 2017 was het optreden van Sam Amidon en zijn trio. Deze Amerikaanse zanger werd geïnspireerd door de onvermoede verwantschap die hij hoorde tussen enerzijds de traditionele muziek van de Appalachen en anderzijds de free jazz van ariesten als Ornette Coleman. In het Oostenrijkse Krems zong hij – begeleid door percussionist, bassist en gitarist Shahzad Ismaily en (contra-alt)klarinettist Ben Goldberg zowel bewerkingen van traditionals als eigen werk van zijn nieuwste cd. Ton Maas sprak met Amidon na afloop van zijn optreden.
Verslingerd aan het draaien Interview met Johannes Geworkian Hellmann24 maart, 2017 Twee van de meest verrassende en geslaagde optredens tijdens de Celtic & Balfolk Night, vorige maand in De Doelen, hadden één persoon gemeen: Johannes Geworkian Hellman. Deze draailierspeler uit Zweden was met maar liefst twee groepen van de partij: het trio Garizim en het duo Symbio. Daarmee had Hellman de hand in zowel de aftrap als het sluitstuk van het festival. Nieuwsgierig geworden zocht Ton Maas contact met Hellman en sprak hem uitvoerig via Skype.
De lichtstraal van Izaline Calister Afro-antilliaanse roots met samples en elektronica17 mei, 2016 Op haar nieuwe album 'Rayo di Lus' (Lichtstraal) put de Curaçaos-Nederlandse zangeres Izaline Calister rijkelijk uit het afro-antilliaanse erfgoed. Ze ging echter ook op zoek naar een nieuw geluid en werd daarbij geholpen door haar broer Roël en producer Ward Veenstra. Het resulteerde in een spannende kruisbestuiving van Curaçaose stijlen, elektronica en samples. Bijzonder is haar versie van Willeke Alberti’s ‘Telkens Weer’, volgens Calister een van de mooiste Nederlandstalige liedjes ooit. Om haar nieuwe album te promoten, tourt ze de komende maanden door ons land.
Nahawa Doumbia op Le Guess Who Verrassende terugkeer van legendarische Malinese zangeres8 november, 2015 De komst van Nahawa Doumbia naar festival Le Guess Who? in Utrecht, 20 november 2015 mag gerust een grote verrassing genoemd worden. Doumbia is al decennia lang een van de populairste vrouwelijke griots (troubadours) uit de regio Wassoulou in het zuiden van Mali.
Martin Fondse over ‘Rock in Rio’ met Lenine Nieuw album Lenine met bijdragen van het Martin Fondse Orchestra27 september, 2015 Wat als een eenmalig project begon op Music Meeting 2013 in Nijmegen is voor Martin Fondse uitgegroeid tot een vaste waarde met een wereldwijde uitstraling. Met een van de grote sterren van de Braziliaanse muziek, Lenine, stonden hij en zijn Orchestra 18 september 2015 op een van ’s werelds grootste festivals, Rock in Rio, en zijn ze te horen op Lenine’s nieuwe album Carbono. We vroegen Fondse naar zijn ervaringen.
Balkandalucia: digitale snelweg Sevilla-Sofia Interview met Dj Click over zijn tintelfrisse ‘worldtronica’ 16 mei, 2015 Met Balkandalucia presenteert Dj Click een staaltje tintelfrisse ‘worldtronica’. Met liveband trekt hij nu door Europa. Mixed schoof aan op een terras in zijn woonplaats Parijs.
Oskar Kolberg en de trots van Polen De Poolse traditie in tachtig delen20 februari, 2015 Voor weinig Europese volken is de relatie tussen landkaart en identiteit zo problematisch als voor de Polen. Eeuwenlang werd hun grondgebied letterlijk heen en weer geslingerd tussen de hen omringende grootmachten. De verschuivingen waren zelfs zo extreem dat er op de kaart nauwelijks plekken zijn aan te wijzen die al die tijd tot Polen hebben behoord. Er was zelfs een periode waarin het land formeel niet eens bestond. De aanstichters van al dat leed kwamen overigens niet uitsluitend uit Rusland en het tegenwoordige Duitsland; ook de Zweden hielden in de zeventiende eeuw zodanig huis in Polen dat bijna een derde van de bevolking het leven liet. Als het om de Poolse ziel of de Poolse identiteit gaat, biedt de verbondenheid met grondgebied dus weinig houvast. Misschien is het wel daarom dat de Polen zich met zoveel enthousiasme ontfermen over hun immateriële erfgoed en met name de volksmuziek. Vrijwel nergens in Europa tiert de rootsmuziekscene zo welig als in Polen. Dat de Polen daarbij kunnen putten uit een schat aan informatie over het eigen cultureel erfgoed, is vooral te danken aan het levenswerk van één man, die bovendien niet eens een ‘echte’ Pool was, maar een etnische Duitser – Oskar Kolberg.
Lustrum Flamenco Biënnale van 16 jan-3 feb 2015 Flamenco Crossroads en Strings zijn thema's van deze editie27 december, 2014 De Flamenco Biënnale oogst tot ver buiten onze grenzen respect. Iedere keer weer weet het festival de state of the art van de flamenco te verzamelen, niet zomaar door voor de hand liggend te programmeren, maar altijd door vernieuwing na te streven, verbanden met verwante muziekculturen te zoeken en zo de muziek en dans van de flamenco nieuwe impulsen te geven. Thema’s dit jaar zijn Flamenco Crossroads en Strings. Vanaf 16 januari tweeënhalve week op podia in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven.