Felmay / Xango
Het is iets meer dan dertig jaar geleden dat voor het eerst in het Westen opnamen te horen waren van de Oezbeekse zangeres Monâjât Yultchieva (om de schrijfwijze te gebruiken waarmee ze bekend werd), op een cd-set met klassiek repertoire uit Centraal-Azië. Muziek uit dat deel van de wereld was maar mondjesmaat tot ons gekomen, vaak ook nog opgedirkt met sovjetkleurtjes. Yultchieva viel op die verzamelaar onmiddellijk op. Diep doorvoelde zang. Een stem die fluwelig de diepte in ging, maar ook helder kon uitschieten, alsof ze het uitspansel in lichterlaaie wilde zetten. Al snel volgden cd’s waarop haar zang centraal stond. Ze reisde over de wereld voor concerten. Maar nu is het alweer een aantal jaren stil rond Yultchieva. Blijkbaar vond ze dat daar iets aan moest veranderen. Dat heeft geresulteerd in het album Selected Pieces, een keuze uit opnamen die ze tussen 2006 en 2011 maakte. Het blijft muziek die je diep kan raken. Haar stem blijft een genot om te horen, met een indrukwekkende uitdrukkingskracht, de trillers, het uiterst precieze glijden van toon naar toon, het contrastrijke omslaan van ingetogenheid naar helle verkenningen in de hoogte. De begeleiding is spaarzaam, een enkele lijsttrommel, een ijle strijker, een bescheiden tokkelaar. Merkwaardig zijn een paar schoonheidsfoutjes: een nummer dat voor het einde plotseling afbreekt; een rare vervorming die hier en daar optreedt. De vraag is wat het label Felmay ertoe gebracht heeft om dit materiaal nu uit te brengen. Mogelijk is dit een opmaat naar een nieuwe tournee. Maar het roept ook de vraag op of ze sinds 2011 niets meer heeft opgenomen dat de moeite van het uitbrengen waard was. (René van Peer)
«« terug naar overzicht
Felmay / Xango
Het is iets meer dan dertig jaar geleden dat voor het eerst in het Westen opnamen te horen waren van de Oezbeekse zangeres Monâjât Yultchieva (om de schrijfwijze te gebruiken waarmee ze bekend werd), op een cd-set met klassiek repertoire uit Centraal-Azië. Muziek uit dat deel van de wereld was maar mondjesmaat tot ons gekomen, vaak ook nog opgedirkt met sovjetkleurtjes. Yultchieva viel op die verzamelaar onmiddellijk op. Diep doorvoelde zang. Een stem die fluwelig de diepte in ging, maar ook helder kon uitschieten, alsof ze het uitspansel in lichterlaaie wilde zetten. Al snel volgden cd’s waarop haar zang centraal stond. Ze reisde over de wereld voor concerten. Maar nu is het alweer een aantal jaren stil rond Yultchieva. Blijkbaar vond ze dat daar iets aan moest veranderen. Dat heeft geresulteerd in het album Selected Pieces, een keuze uit opnamen die ze tussen 2006 en 2011 maakte. Het blijft muziek die je diep kan raken. Haar stem blijft een genot om te horen, met een indrukwekkende uitdrukkingskracht, de trillers, het uiterst precieze glijden van toon naar toon, het contrastrijke omslaan van ingetogenheid naar helle verkenningen in de hoogte. De begeleiding is spaarzaam, een enkele lijsttrommel, een ijle strijker, een bescheiden tokkelaar. Merkwaardig zijn een paar schoonheidsfoutjes: een nummer dat voor het einde plotseling afbreekt; een rare vervorming die hier en daar optreedt. De vraag is wat het label Felmay ertoe gebracht heeft om dit materiaal nu uit te brengen. Mogelijk is dit een opmaat naar een nieuwe tournee. Maar het roept ook de vraag op of ze sinds 2011 niets meer heeft opgenomen dat de moeite van het uitbrengen waard was. (René van Peer)
«« terug naar overzicht