Isabelle Courroy – Confluence #2 Le Chant des Sources15 maart, 2022

Buda / Xango

Isabelle Courroy bespeelt de kaval, de herdersfluit die bekend is uit de Balkan en delen van Klein en Centraal-Azië. Zoals zo vaak met oude, simpele instrumenten maakte ook de kaval in zijn geschiedenis gemakkelijk de oversteek tussen regionale genres en tradities. Courroy toont een grote beheersing van alle mogelijke muzikale dialecten. Zoals de titel al suggereert, klinkt gedurende heel de speelduur van Le chant des sources een groot respect voor de culturele bronnen, maar daar blijft het gelukkig niet bij. Bijgestaan door een groot aantal musici met uiteenlopende specialismen zet ze het van oorsprong traditionele materiaal gedecideerd naar haar eigen hand. Het resultaat heeft een soort universele oerkracht zonder ook maar een moment bedaagd of museaal over te komen. De driedimensionaal klinkende percussie in En Descendant de la Mer Noire is even verfijnd als overweldigend, de elektrische ûd verleent een onheilspellend rafelrandje aan M’exeis Berdemeno, M’exeis,de vocale harmonieën in Bavna Melodiya zorgen voor kippenvel op vergeten plaatsen van het huidoppervlak. Courroy speelt niet alleen gloedvolle solo’s maar toont ook haar meesterschap in instrumentatie en opbouw, waardoor de muzikale ruimte optimaal in dienst staat van de melodie, het verhaal in het centrum van Le Chant des Sources. (Ronald Veerman)






«« terug naar overzicht