Albaluna - Heptad27 april, 2021

Music Álareira

Albaluna is een zeskoppige Portugese groep die een bijzondere, conceptuele vorm van world fusion brengt. Absoluut geen fado maar ook geen aan Madredeus verwante muziek. De unieke klanken op hun vijfde album Heptad zijn geïnspireerd door de oude culturen van de zijderoute. En behalve muziek gaat het ook om poëzie waarvoor die culturen als inspiratie hebben gediend. De Portugese teksten van bassist Christian Marr’s zijn afgedrukt in het cd-boekje. In het eerste nummer Ghazal worden Marr’s’ dichtregels vertolkt door Ruben Monteiro. Hij bespeelt op Heptad naast gitaar ook ud, baglama, Afghaanse rubab en draailier. Keltische en Oosterse klanken worden voortgebracht door Carla Costa op tin whistle en ney. Dinis Coelho bespeelt een uitgebreid arsenaal aan wereldpercussie: tabla, darbuka, bendir, daf, riqq, davul, tombak enzovoort. Een hoogtepunt is het zeer enerverende Palimpsestus. Na een rustig en poëtisch begin gaat Albaluna in Nawbah helemaal los. Drums (Tiago Santos), bas (Christian Marr’s) en violen (Raquel Monteiro) completeren het geheel. De opwindende en lyrische muziek van Albaluna is niet in hokjes te plaatsen maar als muzikale Marco Polo’s nemen de zes musici je als luisteraar mee langs een ongewone route die heel relaxed eindigt in de Oezbeekse stad Samarkand, de titel van de zevende en laatste track. Tijdens die reis horen we in Lauranitza de door Ruben Monteiro bespeelde draailier, niet direct een instrument met een Centraal-Aziatisch karakter, maar dat is juist typerend voor de world fusion van Albaluna! (Rik van Boeckel)


 

 

 




«« terug naar overzicht