Stef Conner - Riddle Songs23 november, 2020

Delphian / Quintessence

Vrijwel alle muziek die op deze site besproken wordt, grijpt terug op oude tradities, die gegoten worden in andere, nieuwe vormen. In zekere zin geldt dat ook voor Riddle Songs van de Britse zangeres en componiste Stef Conner, enkele jaren lid van de voorloper van buitenbeentjes-folkband The Unthanks. Een van de gebieden waar ze zich naderhand op ging richten, is vroege tot zeer vroege muziek en literatuur. Zo bracht ze eerder een album uit dat gebaseerd was op poëzie uit Mesopotamië, begeleid op reconstructies van instrumenten die daar ooit bespeeld werden. Riddle Songs bestaat uit composities op vroegmiddeleeuwse teksten, zoals raadselrijmpjes in het Angelsaksisch (een van de talen die in Engeland gesproken werden voor de gewelddadige machtsovername van de Normandiërs in 1066) en lofzangen in het Latijn. Conner transformeert de woorden tot aantrekkelijke melodieën, soms a capella gezongen in heldere duetten of door een vocaal ensemble in eigentijdse arrangementen, soms begeleid op harp en lier. Telkens weer klinkt haar liefde voor traditionele muziek en het Gregoriaans door in de basis van haar composities. Dat is onmiskenbaar in Flint, een raadselachtige omschrijving van vuursteen, door Conner gezongen terwijl ze zichzelf op een lier begeleidt, zoals middeleeuwse barden dat deden. Het lied ademt een transparante puurheid, die je ook terugvindt in de meeste andere stukken op het album. Riddle Songs sluit uitstekend aan bij het gevoel dat tijdens de eerste lockdown in maart opgeroepen werd. Er daalde een kalmte neer over de wereld. Haast werd uitgebannen. Het geraas van verkeer viel weg. De lucht was helder blauw, ontdaan van die eeuwige condensstrepen. Een belofte van groene frisheid. Ogen sluiten, oren open. Terugdenken aan lege agenda’s en een hoofd zonder de nerveuze tredmolen van verplichtingen. (René van Peer)





«« terug naar overzicht