Samuel Freiburghaus & Thilo Muster - Taragot & Orgel25 september, 2015

Gallo / Xango

De taragot dateert uit de vijftiende eeuw. Het is een van oorsprong Hongaars(Roemeens) dubbelrietinstrument dat enige gelijkenis vertoont met de Turkse zurna. Een modernere versie met enkel riet werd eind negentiende eeuw ontwikkeld door de Hongaren József Schunda en János Stowasser en veelal gebruikt in de volksmuziek. Op het album Taragot & Orgel horen we de zeldzame combinatie van taragot met (pijp)orgel, bespeelt door respectievelijk Samuel Freiburghaus & Thilo Muster, in een collectie traditionele muziek uit Roemenië, Bosnië, Noorwegen, Bulgarije, Italië en Armenië, aangevuld met joodse (klezmer) en romamelodieën. De toevoeging van (bas)klarinet, frula (fluit), tilinca (fluitje) en percussie plaatst de muziek in een breder perspectief. De mellow toon van de taragot past wonderwel bij de warme klank van het orgel. zoals goed te horen in de romamelodie waar de rappe en wendbare en taragot zich bekwaam een weg baant langs het stuwende orgel. In de Armeense en Italiaanse stukken is het de taragot die moeiteloos de indringende thematische kern raakt en samen met het orgel zelfs wat religieuze weemoed naar binnen laat schijnen. Het samenspel van orgel en frula (fluitje) in de Ameens/Azerbeidjaanse dans Hujs/Tarkime laat zelfs het orgel zwieren op de onregelmatige ritmiek. Hoewel de taragot voor velen een onbekend instrument is en het orgel een heel ander repertoire impliceert, verdient dit album ruime aandacht. Wie over de vooroordelen heen walst en luistert waar het werkelijk om gaat, zal genieten van twee voortreffelijke en veelzijdige musici die in een ongebruikelijke en wonderlijke combinatie de ziel raken van de veelal Oost-Europese muziek. (Mattie Poels)





«« terug naar overzicht