Omar Souleyman - Wenu Wenu3 januari, 2014

Domino / V2

Terwijl de situatie in Syrië met de dag angstaanjagender wordt en het regime Assad nu ook olievaten vol dynamiet boven woonwijken dropt, viert de Syrische bruiloftzanger Omar Souleyman muzikale triomfen in het Westen. Souleyman ontvluchtte zijn land vanwege de politieke situatie, spreekt zich om veiligheidsredenen niet uit over de burgeroorlog, maar is een fel tegenstander van het geweld aan beide kanten. In zijn geboorteland verschenen honderden cassettes, vaak liveopnames van zijn optredens op huwelijksfeesten. Het Amerikaanse label Sublime Frequencies bracht een aantal compilaties van Souleyman uit, waarop de dabke uitbundig schalt. Dabke is volksdansmuziek die in grote delen van het Midden-Oosten te horen is en zich kenmerkt door lange instrumentale stukken, opzwepende en vermanende vocalen, en tranceopwekkende ritmes. Hoe opgewonden en broeierig deze traditionele bruiloftsmuziek ook klinkt, monotonie ligt op de loer, met name door het ontbreken van melodieën en het zeer beperkte instrumentarium van een synthesizer en een op hol geslagen drumcomputer.
Wenu Wenu, Souleymans eerste album uitgebracht op een groot westers label, werd opgenomen in een studio in Brooklyn onder leiding van de Britse producer Kieran Hebden, beter bekend als Four Tet. Het was trouwens de eerste keer dat Souleyman een studio vanbinnen zag. Belangrijkste verschil met de Syrische cassettes en de compilaties op Sublime Frequencies is de geluidskwaliteit, die nu wél goed is. Gelukkig is geen knieval gedaan voor westerse oren en voeten, zodat deze ‘Syrische techno’ nog onversneden klinkt. Vergelijkingen met de vroege opnames van raïpioniers als Cheb Khaled en Cheb Mami liggen voor de hand, zij het dat het tempo van de liedjes een stuk hoger ligt. Ondersteund door monotoon spel op een synthesizer dendert Souleyman door de songs heen, met een stem als een kettingzaag als zijn grootste wapen. Wenu Wenu betekent zoveel als ‘Waar is ze’ en representeert de teksten die uitsluitend over de liefde, zielsbeminden, aanstaande schoonouders en huwelijksbeloften gaan. Veel uitbundigheid dus, die helaas verstoord wordt door de wel heel erg dominante technobeats. Een ander bezwaar is dat de composities als twee druppels water op elkaar lijken. Misschien de ideale feestmuziek voor festivals als Lowlands, maar thuis in de huiskamer wil de vonk niet echt overslaan. (Bas Springer)

Beluister de cd op Spotify



Koop het album bij Xango.

«« terug naar overzicht