Emel Mathlouthi - Kelmti Horra 24 juni, 2013

Worldvillage / Harmonia Mundi

De samengedromde bezoekers in de clubtent op het Sfinks-festival 2012 in Boechout hadden wel wat anders verwacht van de muziek van deze jonge Tunesische zangeres, die symbool staat voor de Arabische lente in haar land. Noord-Afrikaanse traditionele zang misschien, maar geen subliem uitgevoerde, boeiend georkestreerde triphop. Emel Mathlouthi's strijdbare stem scheert als een sierlijk vliegende vogel over de klanktapijten, die bestaan uit beats, samples en strijkersarrangementen en hun hypnotiserende uitwerking niet missen. Ergens tussen Ofra Haza en Souad Massi in, zo klinkt het. De zangeres tekende voor alle composities, teksten, arrangementen en, zoals ze zelf zegt, 'óriginal ideas'. Ze opent met een fraai sfeerstuk over kalmte, wordt heel emotioneel in het dreigend en dramatisch vormgegeven Ya Tounes Ya Meskina (Poor Tunesia), waar de strijkerspartijen aanzwellen en de brokkelende beats in marstempo de regie overnemen. Het prachtige Kelmti Horra (My word is free) staat haaks op het ontroerende, uit de toppen van haar tenen gezongen Ethnia Twila (The Road is Long). De door Mathlouthi gearrangeerde viola's en violen domineren de sfeer, maar ze speelt ook zelf gitaar, en de traditionele Tunesische percussie laat zich ook niet onbetuigd. Maar het  indrukwekkendst is haar buitengewoon expressieve stem, die de diepe wonden, die de strijd om de vrijheid heeft veroorzaakt, voelbaar maakt. Arabische triphop met een volstrekt eigen karakter van een ambitieuze, talentrijke zangeres waar we nog veel van gaan horen. (Pieter Franssen)

Emel Mathlouthi komt 7 juli naar Roots Open Air in het Oosterpark te Amsterdam (onderdeel van het Amsterdam Roots Festival).

Beluister de cd op Spotify
.

 


Koop het album bij Xango.

«« terug naar overzicht