Vernon Chatlein – Imershón1 augustus, 2023

VaJC Music

Op zijn nieuwe album Imershón vertelt de Curaçaose percussionist Vernon Chatlein op eigen wijze het verhaal van Antillianen van Afrikaanse afkomst, gebaseerd op opnames die in de jaren vijftig en zestig zijn gemaakt. Het gaat om verhalen van slaven, oude liederen en opnamen van traditionele instrumenten, mythes en legendes, verzameld door de Nederlander Paul Brenneker en de Curaçaose dichter, schilder en antropoloog Elis Juliana. Met dit bijzondere album biedt Chatlein ze een nieuw platform. De verhalen zijn in het Papiamento en Guene, een onbekende Antilliaanse taal die door West-Afrikaanse slaven onderling werd gesproken. Voor Imershón verdiepte Charlein zich onder meer in de Muzik di Zumbi, mystieke muziek die in de slavernijtijd op de plantages van Curaçao werd gemaakt. Zoals te horen is in Pakudo, waar het Antilliaanse tumbaritme klinkt en Godwin Louis fraai de altsax bespeelt. Dat doet hij opnieuw in Mi’n Ta Pober (Ik ben arm), een arrangement van een kinderlied uit de negentiende-eeuwse koloniale tijd. Naar diezelfde periode verwijst ook de 1863 Suite. Chatlein zelf speelt op verschillende tracks tambú grandi, marimbula, benta boog, chapi, wiri en gogorobi fluit. Ami Ze Wanawa Ze wordt opgesierd door het trompetspel van de Ghanese muzikant Peter Somuah en de zang van Maisha Isenia. Andere zangeressen die hun medewerking verlenen, zijn Helianthe Redan en Elia Isenia, die Kangrew di Hulanda zingt. Vernon Chatlein mengt hier op bijzondere wijze de Curaçaose muziekgeschiedenis met eigen composities. (Rik van Boeckel)





«« terug naar overzicht