Rembrandt Trio – A Wind Invisible Sweeps Us Through the World25 januari, 2022

Just Listen

Niet de op het hoesje afgebeelde piano maar kerkorgel is het eerste instrument dat te horen is op het nieuwe album van het Rembrandt (Frerichs) Trio. Een verwijzing naar de bijzondere plek waar de opnamen zijn gemaakt: Het Amsterdamse Orgelpark, een voormalig kerkgebouw waarin tegenwoordig een aantal orgels is gehuisvest. De mysterieuze, fluitachtige klanken die vervolgens door de orgeltonen heen kringelen, zijn flageoletten die Tony Overwater uit een van zijn enorme fiedels tevoorschijn strijkt. Behalve contrabas speelt hij ook een zessnarige violone, replica van een vrijwel vergeten barokinstrument. In het slagwerk dat even later van zich laat horen, is een prominente rol weggelegd voor de Perzische tombak met zijn diep resonerende klank Het is zo’n beetje het handelsmerk van percussionist Vinsent Planjer.
Qua bezetting zou dit in jazzkringen als klassiek pianotrio worden geoormerkt, maar Frerichs en de zijnen laten zich aan geen enkele stijlpolitie iets gelegen liggen. Zeker wordt er geïmproviseerd, maar de links met barokmuziek zijn evident en de inspiratie voor diverse composities werd opgedaan tijdens verre reizen. Zo is de titel ontleend aan het werk van de beroemde Perzische dichter Rumi. Andere stukken zijn gebaseerd op Armeense en Chinese melodieën. Dit keer geen gast uit het Midden-Oosten, maar ook gewoon met z'n drieën hebben de heren weer een bloedmooi album afgeleverd. Ik bleef alleen wel haken achter dit stukje tekst: ‘...a melody from the North West part of China where the influences of the Islamic culture are more apparent’. Ik weet dat volgens sommigen kunst niet politiek dient of hoeft te zijn, maar zeker gezien de mensenrechtensituatie in China had ik hier graag een verwijzing naar de Oeigoerse minderheid gezien. (Ton Maas)





«« terug naar overzicht