Tassos Chalkias – Divine Reeds: The Music Of12 april, 2021

Radio Martiko / News Distribution

Er zijn van die muziekstijlen die je direct bij de kladden grijpen. Zonder pardon. Zo ook muziek uit Epirus, dat heden ten dage deels in Griekenland en deels in Albanië gelegen is. Mijn eerste kennismaking met epirótika, de in melancholie gedrenkte muziek uit Epirus, dateert alweer van bijna dertig jaar geleden. Via het radioprogramma De Wandelende Tak en de cd Miroloi kwam ik in aanraking met de muziek van klarinettist Petro-Loucas Chalkias. Dat was een openbaring. Nu brengt Radio Martiko muziek uit van naamgenoot Tassos Chalkias (geen familie!), een klarinettist van een generatie eerder. Op zijn eigen label Special Music verschenen in de jaren zestig zo'n twintig singles met verschillende Griekse muziekstijlen. Divine Reeds is een selectie van de epirótika die hij samen met zijn familieband uitbracht. Op Divine Reeds staan vooral dansnummers, wat overigens niet betekent dat ze uptempo zijn. Er staat ook een miroloi op, een klaaglied dat gespeeld wordt om de doden en diegenen die vertrokken zijn te herinneren. Miroloi Tis Xenitias is een instrumentale versie waarin Tassos Chalkias zijn klarinet, in samenspel met een antwoordende viool, laat jammeren en die bol staat van de onderhuidse spanning. Sowieso komt Tassos Chalkias het best tot zijn recht op de instrumentale tracks. Niet omdat de vocalisten minder zijn, zeker niet! Maar omdat hij dan langer kan soleren en de volle kracht en diepgang van zijn klarinetspel echt duidelijk wordt. Zijn bezwerende melodieën haken zich als magische formules direct in het onderbewustzijn van de luisteraar en voeren deze onbewust mee naar een andere dimensie, waar tijd noch ellende bestaan.
Van deze muziek gaat een hypnotiserende, kalmerende werking uit, een helende werking zelfs. In deze nummers voel je pas de diepte van de muziek, en lijkt er een echo uit oeroude tijden te klinken. Het is alsof de muziek resoneert met een eeuwenoude emotionele oerlaag die ieder mens in zich draagt. Het is jammer dat er op een single maar een beperkte tijdsduur mogelijk is, want je hoort duidelijk dat nummers als Palia Itia, Delvino Kai Tsamouria, Miroloi Tis Xenitias en Dirminitsa toentertijd in de studio helaas weggedraaid moesten worden. Voor mij mogen dit soort nummers onbeperkt doorgaan. Op het trage ritme van Dirminitsa wil je gewoon uren blijven dansen, als in trance door de betoverende melodieën van de klarinet, gelijk de draaiende derwisjen uit Konya. Volgens Lakis Chalkias, de zoon van Tassos, is - vrij vertaald - 'de klarinet een heilig instrument. Alleen ervaren en geïnitieerde beoefenaars weten de volledige mogelijkheden van het instrument te benutten. Het zijn dan uiteindelijk ook alleen de écht grote spelers die als intermediair weten te fungeren tussen het luisterpubliek en de werelden van geesten en voorouders die de klarinet weet op te roepen'. Tassos Chalkias in de rol van een soort sjamaan dus. Een rare vergelijking? Integendeel. Muziek kan vanzelfsprekend als balsem voor de ziel werken en nostalgie opwekken naar werelden die je als luisteraar zelfs nog nooit hebt meegemaakt. Zo ook de muziek van Tassos Chalkias. (Francis de Souza)





«« terug naar overzicht