Diverse artiesten - Apala: Apala Groups in Nigeria 1967-706 mei, 2020

Soul Jazz

Het eerste dat je oren treft bij het beluisteren van Apala: Apala Groups in Nigeria 1967-70, zijn de talking drums met hun melodieuze toonbuigingen. Terzijde gestaan door meer regulier drumwerk en een enkele duimpiano vormen ze een grondlaag voor zang. Die is van belang in de apala, een stijl die blijkbaar zo’n negentig jaar geleden ontstond in Nigeria. Doel van de teksten was oorspronkelijk om de luisteraars te overtuigen van de wenselijkheid een rechtschapen leven te leiden volgens de regels van de islam. De religieuze strekking kreeg in de loop van de tijd minder nadruk, de muziek werd meer een uitdrukking van verzet tegen de overheersing van de Britse kolonisatoren. Dat uitte zich in een halsstarrige weigering om westerse instrumenten te gebruiken, iets dat in de highlife gemeengoed geworden was. Een van de grote namen in de apala was Haruna Ishola, die op dit album ruim vertegenwoordigd is. Zijn stem was volgens de overlevering zo sterk dat hij er mensen mee zou kunnen doden. Hoe indringend zijn zang misschien ook was, toch wordt je aandacht steeds getrokken door het drumwerk dat de grote drijvende kracht in deze muziek is. Hypnotisch wiegend, met van tijd tot tijd een stevige uitbarsting. Aan deze opnamen is nauwelijks af te horen dat dit net zo goed een stadse stijl is als de highlife en de juju. Apala is aanzienlijk minder gepolijst, maar eigenlijk doet de muziek in kracht nauwelijks onder voor die bekendere stijlen. Het loont de moeite om de oren een gewenningsperiode te gunnen. Grote kans dat ze zich gewonnen geven. (René van Peer)





«« terug naar overzicht