Oluma – Cooking Time11 april, 2024

One World / Xango

Deze band uit Berlijn werd in 2021 opgericht door bassist Gregor Nicolai, drummer/percussionist André van der Heide en altsaxofonist/fluitist Roman Polatsky. Zij hebben de twaalf tracks van dit instrumentale album vol jazzy afro grooves gecomponeerd. Hun muziek laat zich zeker ten dele vatten onder de moemer geïmproviseerde afrojazz. Het album gaat bedachtzaam van start, maar het tempo neemt al snel toe in de openingstrack Felantropique, die gekenmerkt wordt door een afrobeat-achtig ritme en krachtige, energieke blazers (altsaxofoon, baritonsax, trompet en trompet) die een jazzy touch geven aan de muziek. Het is meteen swingen geblazen, net als in de volgende track, Cooking Time, waarmee de heren willen zeggen dat niet alleen op het podium bij elkaar zijn maar ook samen eten. Hier klinkt ook fraai spel op de baritonsax door Henrik Baumgarten. Er volgen twee iets rustiger tracks: Tangerine en Interlude. In Tangerine is een opvallende rol weggelegd voor twinkelend spel op de elektrische gitaar. Achtronaut is minstens even dansbaar als Felantropique, af en toe zeer percussief en krijgt een duwtje in de rug van de blazers. Het fraai gearrangeerde Oddacity is de meest jazzy track van het album. Het uptempo-ritme van Hasty Train geeft je als luisteraar het gevoel dat je in een sneltrein zit. Song For Paulo neigt vervolgens in de richting van latin jazz. Dit sterke cross-over album wordt gekenmerkt door bijzondere global grooves die soms nadrukkelijk West-Afrikaans klinken maar zeker niet altijd. (Rik van Boeckel)