Jembaa Groove – Ye Ankasa / We Ourselves24 maart, 2024

Agogo

Dit bijzondere album van de Ghanese band Jembaa Groove begint meteen met een sterke afro groove in de eerste, door Eric Owusu gezongen track Dabia. Owusu is samen met bassist en producer Yannick Nolting de oprichter van Jembaa Groove en zingt in verschillende Ghanese talen en pidgin Engels. Door zijn zang geeft hij soulful karakter aan deze moderne mix van highlife en jazz. De jazz-elementen worden verzorgd door de uitstekende Cubaanse trompettist Daniel Allen Oberto en de Portugese saxofonist Gonçalo Mortágua. Die laatste woont in Berlijn, waar vrijwel alle tracks  op het album zijn opgenomen. Het nummer Agya begint met spoken word-achtige zang van highlife-veteraan Gyedu Blay Ambolley, gevolgd door de stem van Owusu, die ook in alle andere tracks te horen is. De single Makoma is een geweldig dansbare song en opent met een aanklacht tegen kolonialisme en imperialisme door de eerste president van onafhankelijk Ghana: wijlen Kwame Nkrumah. Opvallend is hier het zachte, twinkelende gitaarspel van Kwame Yeboah. Al net zo dansbaar is het daarop volgende Sweet My Ear, waar Owusu vocale versterking krijgt van de Ghanese zanger Kweku Sackey. Ewiase gaat van start met fraai spel op de Fender Rhodes door toetsenist Doron Segal, die elders ook orgel en keyboard speelt. Het is een fraaie en rustige highlife-ballad met jazzy elementen. Het relaxede Namo begint met keyboard en blazers en kan worden omschreven als afro jazz. In het laatste nummer, heel passend Outro geheten, speelt Segal met zijn keyboard een prominente rol en verzorgt Owusu de percussie. Een sterk album zonder zwakke momenten. (Rik van Boeckel)