Duo Corcova - Madrugadores14 januari, 2023

(Eigen label)

Het in Estoril, Portugal, woonachtige Nederlandse Duo Corcova heeft met Madrugadores (vroege vogels) een zeer bijzondere en fraaie mix van Braziliaanse en klassieke muziek afgeleverd. Met drie eigen composities en negen andere van Tom Jobim, Jacob do Bandolim, Dominguinhos, Chiquinha Gonzaga, Pixinguinha & Vinicius de Moraes, Carlinhos Brown & Marisa Monte, Cartola, Paulinho da Viola en Caetano Veloso. Duo Corcova bestaat uit violiste Laura van de Woord en gitarist Jeroen Hobbel. Corcova betekent hobbel, de achternaam van Jeroen, en verwijst ook naar de Corcovado, de berg met het Christusbeeld bij Rio de Janeiro. De twee namen in 2012 hun debuutalbum Violino e Violão op in de Tam Tam Studio van Lucas van Merwijk. Braziliaanse stijlen als choro, forró en bossa nova vloeien samen in een cross-over van klassiek en wereldmuziek. Daarmee hebben Van de Woord en Hobbel een geheel eigen stijl gecreëerd. Ook is goed te horen dat Laura van de Woord een achtergrond in kamermuziek heeft. In de openingstrack, het zelfgeschreven nummer Madrugadores, valt al meteen het sterke samenspel van viool en gitaar op. Jobims Chovendo na Roseira krijgt een fraai arrangement. Doce de Côco, een klassieke choro van Jacob do Bandolim, heeft een licht melancholieke sfeer, net als Dom de Iludir van Caetano Veloso. Relaxado schreven Laura en Jeroen toen ze in 2015 naar Portugal verhuisden. Het is ook een heel relaxte compositie. Fraai is ook Pixinguinha’s choro Lamento. Hetzelfde geldt voor Amor I Love You van Carlinhos Brown & Marisa Monte en voor de swingende slottrack Samba dos Gaios, een eigen compositie over de buurt in Estoril waar Laura en Jeroen wonen en waar veel gaaien te horen zijn. (Rik van Boeckel)