The Garifuna Collective - Aban4 januari, 2020

Stonetree Records

Garifuna, ook wel Black Caribs genoemd, zijn afstammelingen van gevluchte Afrikaanse slaven, die in de achttiende eeuw schipbreuk leden voor het kleine Caribische eiland St. Vincent , waar ze bijna honderd jaar wisten te overleven. Op het eiland mengden de Garifuna zich met de Arawak-indianen, de oorspronkelijke bewoners. De Engelsen, die het eiland in bezit hadden, verscheepten de Garifuna vervolgens naar Roatán, voor de kust van Honduras. Uit eigen beweging vertrokken de Garifuna daarna naar het vasteland, waar ze zich over de Caribische kust van Midden-Amerika verspreidden. Tegenwoordig leven er nog zo’n 200.000 Garifuna, vooral in Belize en Honduras. Ze spreken een Arawak-taal met Afrikaanse, Spaanse en Engelse invloeden. De muzikale ambassadeur van de Garifuna was zanger Andy Palacio, die in 2008, op slechts 48-jarige leeftijd onverwacht overleed, een jaar na het uitbrengen van zijn prachtige album Watina. Zijn oude begeleidingband, The Garifuna Collective opereert in de geest van maestro Palacio, die nog altijd gemist wordt in de Garifuna gemeenschap. Surfachtige gitaren, swingende afrocaribische percussie, reggae en latin riffs vormen de basisingrediënten van aanstekelijke danssongs, die fraai gekleurd worden door licht melancholieke vraag- en antwoordvocalen. Op de slotavond van de WOMEX 2018 in Las Palmas de Gran Canaria kreeg het collectief bijna alle aanwezigen aan het dansen, een prestatie van formaat. Op hun in september 2019 verschenen album Aban put het Garifuna Collective rijkelijk uit de afrocaribische muziektraditie. Onder leiding van producer en gitarist Iván Durán, oprichter/eigenaar van Stonetree Records, wordt ook geëxperimenteerd met nieuwe ritmes, elektronica en dub-technieken. Met deze moderne versie van de Garifuna muziek weet dit onweerstaanbare collectief ook de jeugd aan zich te binden. Met nog geen 28 speelminuten is het album aan de wel heel korte kant, maar dat doet niets af aan de explosiviteit van de muziek. (Bas Springer)