Roberto Fonseca – Abuc14 november, 2016

Impulse!

Een vijfsterren album, ik zeg het maar meteen. Rijk aan historisch besef, met veel gevoel voor de dag van vandaag. Als je in staat bent tot die combinatie, dan ben je een groot musicus. Pianist Roberto Fonseca geeft met ABUC (omkering van Cuba) een ode aan de Afro-Cubaanse muziek van weleer, uit de tijd dat de grote bigbandorkesten in de Egrem Studio’s van Havana hun muziek in één take opnamen. Hij verbindt dat alles met de muziek die hij de laatste jaren maakte, van latinjazz tot Afrikaans getinte muziek en de muziek die in Cuba nu aan de orde van de dag is: reggaeton en hiphop. Maar het is beslist geen allegaartje, wees niet bevreesd! Integendeel. Hij creëert een sound die coherent is, zijn pianospel is nog altijd uit duizenden herkenbaar en elk nummer heeft een diepere achtergrond.
Fonseca deed uitgebreid research. Om de juiste mambo-sfeer te treffen, zonderde hij zich af en beluisterde wel zestig mambo’s alvorens te gaan componeren. Afro-Mambo is de meeste authentieke track van het album. Je waant je meteen in de fifties bij Benny Moré, Mario Bauza en Machito: razende blazers, vette conga’s, overtuigende vocalen. Hij maakt de luisteraar deelgenoot van zijn research door naast het toch al uitvoerige cd-boekje via een app historische Youtube-audiofootage bij te leveren. En hij gaat nog verder. Als je het album op Spotify streamt via de versie ‘Commentary in English’, geeft hij zelf commentaar bij elke track. Dat geeft de muziek zoveel meer diepte! Zo vertelt hij dat het nummer Family refereert aan de jaren zeventig, toen doowop veel op de radio te horen was. Die Amerikaanse stijl combineert hij met de vocalen van het legendarische Orquesta Aragon en elektronische beats. Hij doopt die combi 'doowop-electro-cha'. Op Soul Guardian fuseert hij Cuba, Brazilië en Mali met hiphop, en laat het desondanks nog steeds als vanzelfsprekend klinken. Daarin toont Roberto Fonseca zijn kracht!
Het album kwam uit op 11 november 2016, dus ik kan veilig stellen dat dit voor mij gegarandeerd het album van het jaar wordt. Vanwege de muziek, maar zeker ook vanwege al die schitterende achtergrondinformatie. (Erk Willemsen)

Bekijk ook de blog elders op MixedWorldMusic (klik hier) waar je een video kunt bekijken waarin Roberto Fonseca vertelt over de totstandkoming van het album, gelardeerd met beelden uit Cuba, de videoclip van Afro Mambo, en zijn commentaar op alle tracks, zoals die op Spotify te vinden is.