Cacha Mundinho bij On The Roof Ton Maas - zondag 31 juli, 2022

Een kleine wereld voor het grijpen

Wat kan je verwachten als een fadozangeres het aanlegt met drie doorgewinterde improvisatoren? Als fadista was Joanna Almeida uit Porto in eigen land al een buitenbeentje, want ze begeleidde zichzelf op klassieke gitaar, iets wat in de wereld van de fado is voorbehouden aan mannen. Maar sinds twee jaar woont ze vooral in Amsterdam, waar ze zich in coronatijd heeft omringd met een aantal muzikale zielsverwanten. En waar migranten maar al te vaak de hoeders zijn van de traditie uit het thuisland, gaat Almeida juist op avontuur. In hoboïste Maripeppa Contreras, contrabassist Felix Hildenbrand en percussionist Sjahin During heeft ze daarvoor perfect reisgezelschap gevonden. De nummers die Joanna schrijft, vormen dankzij de uitgekiende arrangementen van During een raamwerk waarbinnen de vier muzikanten elkaar al improviserend uitdagen zonder daarbij uit koers te raken. Bij eerdere optredens was het soms nog wat zoeken, maar door veel samen te repeteren heeft de groep een kwantumsprong gemaakt, zo bleek vrijdagavond tijdens On The Roof in Amsterdam-Noord. Echt alles kwam samen: Almeida zelf liet alle reserves varen zich en trok kordaat het initiatief naar zich toe. Het ensemblespel was geconcentreerd, puntig en gelardeerd met spannende improvisaties, soms op het scherpst van de snede.

De nummers die Almeida schrijft, hebben met traditionele fado overigens weinig te maken. Net als Fernando Lameirinhas is ze eigenlijk een singer-songwriter die zich van de eigen taal bedient. Bij haar is het zeker niet alleen weemoed wat je hoort. Heel wat stukken zijn up-tempo en swingend, wat haar medemuzikanten veel aanknopingspunten biedt om ritmisch uit te pakken. Hildenbrands zoevende contrabas geeft zwier aan het fundament, terwijl During het ritme met de verschillende onderdelen van zijn percussieset telkens anders inkleurt. De dubbelrietinstrumenten van Contreras - hobo, Engelse hoorn en Armeense duduk – lijken misschien vreemde eenden in deze bijt, maar completeren het klankbeeld op volstrekt originele wijze. Wat Maripepa vanwege haar instrumentarium aan dynamiek tekort komt, maakt ze meer dan goed met fraai melodieus weerwerk en virtuoze solistische uitstapjes.

Klik hier om foto's van het concert te bekijken.


meer blogs
Ton Maas - 17 september, 2023
Ton Maas - 10 augustus, 2023
Ton Maas - 10 juli, 2023
Ton Maas - 20 januari, 2023
Ton Maas - 24 november, 2022
Ton Maas - 28 augustus, 2022
Ton Maas - 3 september, 2022
Ton Maas - 29 augustus, 2022
Ton Maas - 22 augustus, 2022
Ton Maas - 13 augustus, 2022