Economie van het goede gevoel Jair Tchong - zondag 19 augustus, 2012

Een nieuwe concertzaal in tijden van terugtredende overheden op het gebied van cultuur? Het is op z’n minst opmerkelijk te noemen, maar op 20 september opent na drie jaar intensief voorwerk toch echt Splendor, in het geheel gerenoveerde voormalige badhuis aan de Nieuwe Uilenburgerstraat in Amsterdam. Pal om de hoek waar tot 2005 het Bimhuis stond krijgen muzikanten het voor het zeggen.


Het lijkSplendor Amsterdamt niet van deze tijd: zomaar een nieuwe concertzaal in het toch al zo rijkelijk bedeelde Amsterdam. Toch is er hier - wie goed kijkt - meer aan de hand. Splendor is als cultuurplek géén freudiaans statement in steen van een cultuurwethouder die zijn nagedachtenis veilig wil stellen, noch infrastructurele muziekvoorziening rond een biertap waarbij ook een DJ of band mag optreden.

presentatieplek
Vanaf het prille begin is Splendor vanuit de musici zelf bedacht en gerealiseerd. En geprogrammeerd! Contrabassist Wilmar de Visser, een van de initiatiefnemers, zocht een vijftigtal musici bijeen die bereid waren om allemaal €1000 in te leggen voor een gedroomde, ideale presentatieplek. Obligaties werden met groot succes uitgegeven om de financiering verder te stutten en de gemeente sprong bij om de verbouwing naar wens te kunnen uitvoeren. Leden van Splendor zorgen met contributiegelden voor een verder financieel fundament. Die leden stromen inmiddels massaal toe: om alvast te beginnen organiseerden de Splendor-musici de afgelopen jaren op lokatie, van Compagnietheater in het centrum tot diep in Amsterdam-Noord, goedbezochte concerten, waarmee de buzz rond Splendor op gang kwam.

Het tableau de la troupe oogt sprankelend, net zoals De Visser in interviews heel enthousiasmerend spreekt over Splendor en de muziekpraktijk van nu: duidelijk a man on a mission. Zijn motto: doodleuk tegen de conjunctuur in, en zeker niet bij de pakken neerzitten, nu de overheid als financier voor cultuur zo’n onbetrouwbaar broodheer blijkt. Een gebouw, een collectief en een club: dat zijn de drie ambities met Splendor, waarvan de leden naast excellente kwaliteit zeker ook zijn uitgezocht op het vermogen nieuw publiek te vinden en te experimenteren. ‘Economie van het goede gevoel’, noemt De Visser dat.

grotere muzikale wereld
Veel van de Splendor-musici zijn klassiek geschoold, maar dat wil niet zeggen dat dit een mini-Concertgebouw wil zijn. Verre van: zangeres Claron Mcfadden, altviolist Oene van Geel, componist David Dramm, rietblazer en componist Maarten Ornstein, componist, arrangeur, pianist (en Braziliëfanaat) Martin Fondse, saxofonist Ties Mellema, cymbalomspeler Vasile Nedea – slechts een paar van de klinkende namen die Splendor zullen gaan dragen, met nieuwe programma’s en spannende combinaties.

Als lid van het Nederlands Blazers Ensemble (het beruchte blazerscollectief dat speelde met grootheden als Esma Redzepova en Staff Benda Bilili) weet De Visser dat de wereld muzikaal gezien groter is dan dode blanke Europese componisten. Splendor zoekt de muziek op waar zij tegenwoordig is: zo lokte men de vaderlandse gameindustry naar een vol Paradiso met een programma rond gamemuziek, waarbij gamers zich konden laven aan klassieke muziek – en vice versa, want precies dit soort kruisbestuiving streeft Splendor na.

‘Aan de wereldmuziek in Splendor wordt nog gewerkt’, stelt de immer montere De Visser. Werp één blik op het prachtige gebouw, waar schilders de laatste hand leggen aan het exterieur, en je weet dat deze woorden zullen worden waargemaakt.

Mischa Spel heeft in NRC Handelsblad van 30 augustus een uitgebreid interview met de mensen achter Splendor. Bij 24Classics heeft Splendor een eigen playlist.


meer blogs
Jair Tchong - 2 augustus, 2019
Ton Maas - 2 augustus, 2019
Ton Maas - 11 februari, 2019
Ton Maas - 27 augustus, 2018
Ton Maas - 31 juli, 2018
Ton Maas - 30 juni, 2018
Ton Maas - 27 juni, 2018
Jair Tchong - 24 juni, 2018
Ton Maas - 13 mei, 2018