Lucas van Merwijk

Yma America
Roberto Quintero

'Que Sensación!' op vijf in hitlijsten Los Angeles Weer overzees succes voor Cubop City Big Band maandag 7 december, 2009

De cd 'Que Sensación!' van de Nederlandse Cubop City Big Band verschijnt deze maand op vijf in de latin top twintig van Los Angeles, te raadplegen op de website van het Amerikaanse blad Latin Beat. De plaat brengt een eerbetoon aan latinjazzpioniers Grupo AfroCuba, Emiliano Salvador en Paquito D’Rivera. Mixed sprak in mei met bandleider Lucas van Merwijk over de plaat.


door Elda Dorren

Na muzikale odes aan Tito Puente, Machito, Beny Moré en andere latingrootheden, kozen jullie bij deze zesde cd voor Grupo AfroCuba. Vanwaar die keuze?
‘Ik heb zelf ooit lessen gevolgd bij Oscarito Valdés, die drummer was bij AfroCuba, en ik speelde al een tijdje met het idee iets te doen met hun muziek. Later, rond het tienjarig bestaan van de Cubop City Big Band, was gitarist Leonardo Amuedo bij ons te gast in de serie Latin Guitar Explosion. Met hem speelden we een aantal nummers van AfroCuba. Toen kwam het idee om er een cd van te maken.’

Waarom koos je, als ode aan de pioniers van de Afro-Cubaanse jazz, niet voor een groep als Irakere?
‘Deels omdat AfroCuba minder bekend is. Het was een minder commerciële band, die veel minder internationaal opereerde. En deels was dat een persoonlijke keuze. AfroCuba was belangrijk in mijn ontwikkeling. Voordat ik bij Oscarito ging studeren was ik meer bezig met traditionele Cubaanse muziek, son en salsa. Via AfroCuba leerde ik meer vooruitstrevende musici kennen als Oriente López, die veel componeerde voor de groep.’

Logischerwijs is er op Que Sensación ook veel meer ruimte voor improvisatie.
‘Klopt. Door de keuze van onze eerdere projecten liep Cubop een beetje het gevaar een grote salsaband te worden. Er zit ontzettend veel jazztalent in de band, met mensen als Marc Bischoff, Rik Mol, en Ilja Reijngoud. Het is zonde om daar niets mee te doen. Jazz is ook een groot deel van mijn spel. Ik wilde met de bigband ook die kant op, en dit is eruit gerold: een latinjazzalbum. Het was overigens echt een uitdaging om op basis van hun virtuoze stukken bigbandarrangementen te schrijven, want AfroCuba was eigenlijk maar een klein groepje.’

Naast AfroCuba eren jullie ook de legendarische pianist en componist Emiliano Salvador, en saxheld Paquito D’Rivera op de plaat.
‘Als te vroeg overleden genie is Emiliano is een cultfiguur geworden. Maar hij was ook daadwerkelijk een sleutelfiguur in de versmelting van de Afro-Cubaanse muziek met jazz. Qua harmonieën was hij vooruitstrevender dan een heleboel anderen in de Cubaanse muziek, terwijl hij ook een meester was in de traditionele ritmes. En Paquito: hoewel hij op zijn cd’s misschien probeert het Amerikaanse publiek te behagen, heeft hij een swing en timing die je zelden hoort bij saxofonisten in de latinjazz. Marc (Bischoff; red.) had toevallig net een stuk geschreven voor de EBU Big Band, heel erg de sfeer van D’Rivera’s muziek. Dus dat nummer is ook op de plaat terechtgekomen.’

In tegenstelling tot de nieuwe cd focust de tournee die er nu aan komt op Afro-Venezolaanse muziek, met als speciale gast percussionist Roberto Quintero. Hoe verhouden plaat en tour zich tot elkaar?
‘Aan de ene kant fungeert de tour als cd-presentie; we spelen repertoire van de nieuwe cd. Aan de andere kant is er het miniproject Afro-Venezuela. Door omstandigheden moesten we vorige maand ineens een nieuw plan bedenken voor de tour. Zangeres Yma America en percussionist Marco Toro komen uit Venezuela, en toevallig is deze maand Roberto Quintero – een geweldige Venezolaanse percussionist die onder meer speelde met Richard Bona en het Spanish Harlem Orchestra – in Europa, dus we besloten Venezolaans repertoire te gaan spelen. We nemen de Afro-Venezolaanse folklore en percussie-instrumenten als de culo’e puya en de tambor campana, en schrijven arrangementen in jazzharmonieën. Want ook hier moeten we de kracht van de band gebruiken.’

Zijn die ‘omstandigheden’ te wijten aan het eerst niet en nu wel toekennen van subsidie?
‘Nee, niet echt. Maar door het aflopen van onze structurele subsidie twee jaar geleden – die alle grote orkesten in Nederland, zoals Rumbatá, Fra Fra Sound en Nueva Manteca de nek omdraaide – is het wel anders gelopen dan we gepland hadden. Cubop stopte met alle activiteiten, waaronder de opnamen van de cd. Inmiddels hebben we een nieuwe stichting in het leven geroepen, het Dutch Latin Collective, waarmee we projectmatige subsidie krijgen. Daarmee zijn we meteen hard aan het werk gegaan, niet alleen met de plaat, maar ook met de serie Otro Mundo, die focust op de minder bekende kanten van de Latijns-Amerikaanse muziek. Na het Afro-Venezolaanse project doen we volgend jaar een project met de Colombiaanse harpist Edmar Castañeda.’

De link naar Latin Beat Magazine: 

https://www.latinbeatmagazine.com/hit_parades.html



www.dutchlatincollective.nl
 

meer nieuws
Plus de Transglobal World Music Chart Top-40
maandag 1 april, 2024
18-19 mei Park Brakkenstein Nijmegen - 20 mei, 2e Pinksterdag De Lindenberg Nijmegen
vrijdag 29 maart, 2024
Betoverende samenzang in de Amstelkerk
maandag 11 maart, 2024
Soloconcert van Nani Vazana in de Roode Bioscoop
zondag 10 maart, 2024
Plus de Transglobal World Music Chart Top-40
vrijdag 1 maart, 2024
Uitverkochte Cloud Nine zaal op stelten gezet
maandag 19 februari, 2024
In Amsterdam, Utrecht en Den Haag tussen 8 maart en 22 juni 2024
woensdag 14 februari, 2024
Daverend optreden bij De X
maandag 12 februari, 2024
Tref begeleidt balfolk in De Omval
dinsdag 6 februari, 2024
Plus de Transglobal World Music Chart Top-40
donderdag 1 februari, 2024