Theppabutr Productions: The Man behind the Molam Sound 1972-7530 december, 2012

Zudrangma Records / Rush Hour

Molam betekent 'expert in zang' en is oorspronkelijk een traditionele vocale stijl uit Isan, Noordoost-Thailand, waarin naast phin (luit) en percussie, vooral zang en khen (mondorgel) figureren. Maar met de toenemende westerse invloed in de jaren zestig, onder meer door de stationering van Amerikaanse legerbases in Isan, veranderde ook het geluid van de molam. Westerse instrumenten als gitaar, bas, drum en orgel deden hun intrede, evenals invloeden uit soul, rock, chacha en surfmuziek. Grote man achter deze ontwikkeling was artiest, componist, dj, platenproducer en tv-producer Theppabutr Satirodchompu. Theppabutr Productions geeft een inspirerend inkijkje in deze wondere wereld van de modérne molam. De cd is op het eerste gehoor minder toegankelijk dan de vorige compilatie van samensteller Maft Sai, het wereldwijd geprezen The Sound of Siam (Soundway). Maar op het tweede, derde, vierde en verdere gehoor kruipt de muziek langzaampjes onder je huid, om daar aangenaam te blijven kriebelen. Heerlijk, die stuwende riffs op de phin, het inkleurende geluid van khen of orgel, de ritmische blazerspatronen, de volhardende percussie, en die fantastische, zwaar geornamenteerde vocale intro's en ritmische, rap-achtige zanglijnen. Zangeres Banyen Rakkaen, de partner van Theppabutr, kleurt zes van de  zeventien tracks, maar de vocale capriolen van onder anderen Chanpen Sirithep, Sumalee Pongkate en Kesinee Na Banrai zijn eveneens niet te versmaden. Het zou mij niks verbazen als de hedendaagse Amerikaanse rap zijn oorsprong vindt in de molamstijl van Thailand, meegebracht door in Isan gestationeerde Amerikanen. Een onderzoekje waard lijkt me. Wie? (Francis de Souza)


 


Koop het album bij Xango.

«« terug naar overzicht