Sly & Robbie - Blackwood Dub 4 juli, 2012

Good To Go / Groove Attack

Drummer, producer en talentscout Sly Dunbar en zijn schier onafscheidelijke compaan, bassist Robbie (nu Robert) Shakespeare vormen al sinds eind jaren zeventig Jamaica's meest vooruitstrevende en terecht wereldbekende ritmetandem. Ze werkten samen met onder anderen Grace Jones, Peter Tosh, Bob Dylan, Gwen Guthrie en vele anderen, als in-house ritmeduo van de Compass Point Studios in Nassau (Bahama's) in de jaren tachtig. Ondertussen verloren ze ook bijna geen enkel nieuw aankomend zang- of dj-talent uit de sloppen van Kingston (Jamaica) uit het oog. Alle nieuwkomers en vele rootsreggaecoryfeeën, van Sizzla tot Bounty Killer en van Tarrus Riley tot Garnett Silk, Gregory Isaacs en Bunny Wailer hebben van hun visies geprofiteerd. Na vijf jaar laten ze weer eens een brandnieuw dubalbum op ons los – zeg maar gerust 'minimal dub', want de Syndrums en donderende, knallende en in echo's uiteenspattende drumpatronen van Dunbar domineren. Samen met door de wol geverfde dubspecialisten als percussionisten Sticky & Scully, gitarist Mikey Chung, en de baanbrekende toetsenisten Ansel Collins en Robbie Lyn, allen veteranen uit de Kingston-musicscene, hebben ze op Blackwood Dub een dubfort zo hard en meedogenloos als graniet geconstrueerd. Soms hoor je flarden melodische akkoorden terug bij gesampelde klassiekers uit de tijd dat ze producers waren van hun baanbrekende label Taxi Records, maar het is vooral veel dubreggae op het scherpst, minimaalst van de snede. Blackwood Dub viert ook na ruim dertig jaar weer de glorieuze terugkeer van de piewpiew-geluiden van Sly's Syndrums waar hij in pionierde en furore mee maakte in de dance en discoscene van begin jaren tachtig. Sly & Robbie zijn hun kunstjes en fenomenale 'aanvoelingstechniek' nooit verleerd. Als je luistert naar het fenomenale Frenchman Code en de onderwaterblobbelgeluiden in Riding East, ontdek je dat hun samenspel nog strakker is aangescherpt, tot een bijna metronomisch, psychedelisch dubwalhalla, dat in The Bomber alle dub-, dance- en soundgrenzen nog eens stukken verder oprekt. Waahoo-o-o-ooo!!! (Pieter Franssen)

Beluister de cd op Spotify.

 




«« terug naar overzicht