Roberto Fonseca - Yo11 april, 2012

(Montuno / JazzVillage / Harmonia Mundi)

Roberto Fonseca hoort inmiddels in het rijtje illustere Cubaanse pianisten thuis dat aangevoerd wordt door Chucho Valdés en Gonzalo Rubalcaba. Met zijn zevende album Yo slaat Fonseca gewaagd een andere weg in dan hij tot nu toe bewandelde, van de Afro-Cubaanse latinjazz naar verkenning door West-Afrika. Of het komt door het succes van AfroCubism dat ook hij die weg inslaat, weet niemand. Feit is wel dat hij een mooiere, beter doordachte symbiose tot stand brengt, met een uitstekende bijdrage van gerenommeerde muzikanten als bassist Etienne Mbappe, koraspeler Sekou Kouyaté, en percussionist en ngonispeler Baba Sissoko. Wat gebleven is zijn de repeterende patronen op piano, met een hypnotiserend effect, die vanzelf al goed fuseren met Afrikaanse muziek. Soms hoor je flarden Abdullah Ibrahim voorbijkomen – meer dan voorheen –, dan weer citeert hij The Bad Plus. Fonseca is universeel geworden, wat zich misschien nog het meest toont in Mi Negra Ave Maria, wat een epische compositie is geworden met de door dichter Mike C. Ladd zelf uitgesproken tekst van zijn gedicht Obatala's Daughter. Zijn pianospel is meeslepend als altijd, met vooral veel akkoordenwerk en uitgesponnen patronen, af en toe versierd met virtuoze solo's, maar altijd gedoseerd. Zijn vaste drummer Ramsés Rodríguez en percussionist Joel Hierrezuelo zijn even precies als altijd en gaan perfect mee in de nieuwe richting. Baba Sissoko is veelal de gangmaker, meestal met zijn tama (talking drum), soms met de ngoni (luit), en heel af en toe traditionals zingend. Fatoumata Diawara vervult een overtuigende gastrol in Bibisa in haar inmiddels onmiskenbare Manding-zangstijl en Orchestra Baobab-zanger Assane Mboup doet hetzelfde in Senegalees Wolof in Quien Soy Yo. Fonseca's nieuwe album Yo is een meesterwerk geworden. (Erk Willemsen)

Beluister de cd op Spotify


 


Koop het album bij Xango.

«« terug naar overzicht