Ethiocolor - Ethiocolor29 april, 2015

Selam Sounds / Xango

Hoewel Ethiopische supersterren op leeftijd, zoals Mahmoud Ahmed en Mulatu Astatke, nog steeds optreden en ethiojazzbands populairder zijn dan ooit, liggen de gouden jaren van de Ethiopische muziek ver achter ons. Deze creatieve periode, uitstekend gedocumenteerd middels de voortreffelijke cd serie Ethiopiques, werd gekenmerkt door een unieke mix van traditionele Ethiopische muziek, soul, funk en rock & roll. De afgelopen twee decennia werd de Ethiopische muziek gedomineerd door de synthesizer, maar de laatste jaren is er weer sprake van een nieuwe generatie Ethiopische muzikanten, die terugkeert naar de roots.
Een van de exponenten van deze beweging is de groep Ethiocolor, die een uitermate opwindend concert gaf tijdens de Womex van 2014 in Santiago de Compostela. De elfmansformatie werd vijf jaar geleden opgericht door de gerenommeerde danser Melaku Belay, die jong talent en geroutineerde muzikanten zoals fluitspeler Yohannes Afework bijelkaar bracht. Ethiocolor onderzoekt de rijke muziektradities uit alle delen van Ethiopië. Het instrumentarium bestaat uit typische Ethiopische instrumenten zoals de krar (5 of 6-snarige harp), wahint (bamboefluit), kabero ( drum) en masenqo (éénsnarige luit). De meeste van de teksten op dit titelloze debuutalbum gaan over de liefde, maar ook worden gemeenschapsgevoel, eenheid en vrijheid geprezen. Verheugend om te constateren dat een deel van de Ethiopische jeugd zich weer verdiept in het imposante muziekverleden van dit fascinerend land. (Bas Springer)