Various Artists - Glitterbeat: Dubs and Versions 1 29 oktober, 2014

Glitterbeat / Xango

Het baanbrekende label Glitterbeat ontving deze maand tijdens de Womex in Santiago de Compostella de prijs voor 'Best Label of 2014'. Terecht, want met een keur aan vernieuwende artiesten uit de Sahel en omstreken - met name Mali - hebben ze een gedurfd voortouw genomen. Hun spannende concepten etaleren ze nu met een eerste dub en versions album waar zorgvuldig gekozen remixers zich op tracks van Samba Touré, afrorocker Ben Zabo, Tamikrest en zangeres Aminata Traoré hebben gestort.
Oorspronkelijk bedacht en uitgewerlt door Jamaicaanse engineers als King Tubby en Lee Perry plus nog wat studiogeluidsfreaks in de jaren zeventig, hebben dub en de vele afgeleide variaties zoals dubstep en dubtechno. een riante plek veroverd in het hedendaagse dancespectrum. Maar ook Malinese grooves blijken zich er uitstekend voor te lenen.
De legendarische Britse dubmaster Dennis Bovell blijft in Aye Go Mila Dubwise van Touré het meest trouw aan de dark side heavy dub, waarbij in galm en (space)echo gedrenkte bas en drumklappen je om de oren slaan. De 'zangeres-in-dub'-track gaat door merg en been en is ook zeer geslaagd. Maar in Be Ki Don (Cockpit Dub) is de drone-aanpak van Schneider TM ondanks rond-echoënde bewerkingen niet echt effectief. Wat wel werkt, is de vintage dubattack van Mark Stewart bij Dirtmusics Smoking Ball, compleet met spaceinvadergeluiden. Mark Ernestus, de man achter het Berlijnse Rhythm & Soundlabel, doet zijn reputatie eer aan met dreigende, stuiterende, knallende en unheimisch ruimtelijke bewerkingen van Ben Zabo's Donna en Wari Yo. Dubs en Versions 1 staat bol van de geluidsexperimenten, inclusief loops en technobeats. Ze pakken niet in alle gevallen even goed uit, maar dit experiment smaakt beslist naar meer. (Pieter Franssen)