Noura Mint Seymali - Arbina4 oktober, 2016

Glitterbeat / Xango

Tien jaar nadat de Mauritaanse zangeres Noura Mint Seymali in eigen land begon te touren met haar band, brak ze in 2014 internationaal door met het album Tzenni. Net twee jaar later is er de opvolger, Arbina. Gegidst door het kritische oor van voormalig Pere Ubu-bassist Tony Maimone, die deze plaat opnam in zijn Studio G, lijkt het viertal een spectaculaire gedaanteverwisseling ondergaan te hebben. De grondslagen van de muziek zijn onveranderd gebleven: Mint Seymali’s felle, bezwerende stem die uitzinnig wilde kronkels draait, op de voet gevolgd door de hypnotiserende gitaarlijnen van echtgenoot Jeiche Ould Chighaly. Ook de hevig wiegende ritmes, die je alleen maar lijkt te kunnen bedenken op de rug van een dromedaris, zijn intact gebleven. Maar met Maimone aan de knoppen is het totale geluid van de band met kracht in de vruchtbare bodem van de rock geplant. In het nummer Ghlana is de gitaar gedubbeld. De ene volgt de zanglijnen, zij het met extra omtrekkende bewegingen. De andere slaat eigen wegen in, kruist soms het pad van zijn tegenhanger, maar buigt geregeld door met een doortastend hanteren van de whammy bar. Dat gebeurt met nog meer overtuigingskracht in Soub Hanak, waarin de snaren een kijkje lijken te nemen in een onderliggende verdieping door middel van een uiterst veerkrachtige vloer.De basgitaar heeft een meer prominente rol gekregen, slaat ritmische piketpaaltjes, maar krijgt daarnaast de vrije teugel in uitbundige dansen. De negensnarige harp van de zangeres wordt vaak ingezet voor stabiele grondtonen onder de slingerende bewegingen in de nummers. Op cd is het resultaat opzienbarend. Hoe zich dat vertaalt op het podium is volgende maand te horen in het Crossing Border festival in Den Haag. (René van Peer)