Bitori - Legend of Funaná, The Forbidden Music of the Cape Verde Islands30 juni, 2016

Analog Africa / Clear Spot

Blijkbaar kan Samy Ben Redjeb, de man achter het heruitgave-label Analog Africa, Kaapverdië maar moeilijk achter zich laten. Na het lichtelijk krankzinnige maar alleszins smakelijke album Space Echo heeft hij nu Legend of Funaná uitgebracht, een re-release van Bitori Nha Bibinha. Die plaat was in 1998 opgenomen in Rotterdam. Op lp uitgebracht in Kaapverdië werd het album voer voor verzamelaars. De genoemde legende is de Kaapverdische accordeonist Bitori. De funaná is het genre waar hij zich al jaren op toelegt, verboden zolang de Portugezen de scepter zwaaiden over de eilanden. De machthebbers hadden weinig op met het opruiende karakter van de muziek. De suggestieve ritmes van slagwerk en de pompende accordeon waren hen al evenzeer een gruwel als de erotische toespelingen en de politieke sentimenten in de teksten. Dat de accordeon oorspronkelijk bedoeld was als goedkope vervanging van het harmonium bij de begeleiding van kerkdiensten, moet extra pijnlijk geweest zijn voor de hoge heren. Het verbod kwam dan ook niet uit de lucht vallen. De vrees dat de funaná door deze ban na een zieltogend bestaan het leven zou laten, is niet bewaarheid. Dat bewijst niet alleen deze cd, maar ook de Europese tour deze zomer waarin Bitori met zijn groep Festival Mundial aandeed. Met accordeon, basgitaar en diverse percussie is de bezetting eenvoudig, maar uiterst effectief. De ritmische interactie werkt onmiddellijk op de kuitspieren, die zich de onderdanen wanen van een rubberen kikker op ballet. Zanger Chando Graciosa is een bovendien een geweldige troef. Hij laat droefenis en plezier op unieke wijze samengaan in zijn stem, een vruchtbaar huwelijk van uitersten. Of Bitori en de zijnen de wolken kunnen verdrijven uit het deprimerende Nederlandse weer van deze zomer, betwijfel ik. Maar een bewolkt gemoed blazen ze in een ommezien schoon. Als het aan mij ligt stelt meneer Redjeb zijn vertrek uit Kaapverdië nog maar even uit. (René van Peer)