Orchestre International du Vetex - Fifavela22 januari, 2016

Via Lactea / Xango

Muziek die je omver blaast: flauwe woordspeling natuurlijk, maar dit Oost-Vlaamse blaasorkest hakt er op haar jongste en vierde cd regelmatig flink in. Met dank aan de straffe opnames in de studio van Roel Poriau (van Flowers for Breakfast, Think of One en Antwerp Gipsy Ska Orchestra). Dit orkest rond de Poolse immigrantenzoon Thomas Morzewski (trompettist/toetsenist/gitarist en componist van alle tracks) uit textielstad Kortrijk/Courtrai met voormalig industrieel complex Vetex, herbergt veertien (koper)blazers, een accordeoniste en drie percussionisten, plus voor de gelegenheid een vijftal gasten, onder wie percussionisten Fernando Rodriguez Bas en Amel Serra Garcia (BRZZVLL, Zita Swoon, El Tattoo Del Tigre).
Vetex doet Colombiaans carnaval, cumbia, tarantella en afrobeat en soukous in respectievelijk Good Bye Maputo en Good Evening Kinshasa, en gooit het minder dan voorheen over de Balkanboeg, al knallen hun coceks (Ljubicasti, Brusselska Igra) en kolo’s (Gagarino) nog steeds het wreedst uit de speakers. Oh ja, in titeltrack Fifavela blikt het orkest terug op de door de Rode Duivels ternauwernood verloren, maar niet minder historische kwartfinale van het WK in Brazilië tegen Argentinië in 2014. Mét de stem van wijlen Rik de Saedeleer. En wie deden dat eerder heel fraai? Inderdaad.
De presentatie van Fifavela is zaterdag 23 januari in de Hallen van Schaarbeek (Brussel) en 26 februari in De Kreun in Kortrijk. (Dieter van den Bergh)

<iframe src="https://embed.spotify.com/?uri=spotify:album:6lI3s1HYpIWDzTCia67sDt" width="640" height="380" frameborder="0" allowtransparency="true"></iframe>