Various Artists - Nostalgique Egypte27 november, 2015

Buda / Xango

Meer dan vijftig jaar lang domineerde de Egyptische muziek de Arabische wereld. In deze gouden periode, grofweg van 1920 tot 1970, groeiden artiesten als Oum Kalthoum, Mohamed Abdelwahab en Abdel Halim Hafez uit tot de eerste Arabische supersterren, aanbeden in de gehele regio. Hun populariteit was voor een deel te danken aan de opkomst van de Egyptische cinema, waar altijd veel muziek te horen was. De compilatie Nostalgique Egypte blikt terug op Egyptische filmmuziek uit de periode 1925 tot 1960. Naast grote namen als Oum Kalthoum, Abdel Halim Hafez en Mohamed Abdelwahab klinken ook de stemmen van minder bekende artiesten als Mohamed Fawzi, Mahmoud Choukoukou, Laure Dakkache en Sekinah Hassan.
De 17 nummers op deze compilatie behoren tot het taqtūqa genre, lichte vocale Arabische muziek, die meestal gespeeld werd door een takht, een klein ensemble met strijkers, ud, riqq (tamboerijn ) en ney. Het woord takht ontleent zijn naam aan de sofa waarop de musici vroeger plaatsnamen.
Het overgrote deel van de geselecteerde 78-toeren platen heeft de liefde als onderwerp. Zeer indrukwekkend is de manier waarop Oum Kalthoum het nummer Al Ward Gamil uit de film Fatma (1947) vertolkt. Wat een stem, wat een kracht! Maar ook vocalisten die hier te lande minder bekend zijn, zoals Mohammed Abdul Muttaleb, Sekinah Hassan en Salen Abdel Hay, zullen de harten van de romantici onder ons beroeren. De fraaie bloemlezing wordt afgesloten met twee instrumentale nummers of taqsims. Net als destijds is het nog steeds heerlijk wegdromen op deze sprookjesachtig mooie muziek uit lang vervlogen tijden. (Bas Springer)