Thomas Mapfumo and The Blacks Unlimited - Danger Zone5 oktober, 2015

Chimurenga / Xango

Thomas Mapfumo is zonder twijfel de beroemdste en meest invloedrijke muzikant van Zimbabwe. Hij was in de jaren zeventig een van de eersten die de traditionele muziek voor mbira (duimpiano) moderniseerde door toevoeging van elektrische gitaren, synthesizer en blazers - in feite het begin van de moderne Zimbabwaanse popmuziek. Zijn in het Shona gezongen, sterk politiek geladen chimurenga speelde een uitermate belangrijke rol tijdens de onafhankelijkheidsstrijd tegen de machthebbers in het toenmalige Rhodesië. Ook na de onafhankelijkheid van Zimbabwe in 1980 bleef 'de Leeuw van Zimbabwe', zoals Mapfumo liefkozend genoemd wordt, zich kritisch opstellen tegenover de nieuwe machthebber, die hem gevangenisstraf oplegde. Mapfumo woont tegenwoordig in ballingschap in Oregon (Verenigde Staten) en is een fel tegenstander van dictator Robert Mugabe, die sinds 1980 aan de macht is. De inmiddels zeventigjarige Mapfumo brengt ook nog steeds nieuwe cd’s uit, zij het minder frequent dan vroeger, toen bijna elk jaar een nieuwe plaat van hem verscheen. Aan strijdvaardigheid heeft hij nog niets ingeboet. Op zijn nieuwste cd Danger Zone klinkt nog altijd de chimurenga, met hypnotiserende patronen en melodieën. In het ijzersterke openingsnummer Chikonzero, een liefdeslied, zingt Mapfumo als in zijn begindagen, ondersteund door repeterende gitaarlijnen en fraai spel op mbira. In het reggaenummer Danger Zone neemt Mapfumo de brandhaarden in de wereld door terwijl hij in Chikwereti (‘credit’) waarschuwt tegen giften van donorlanden als China, omdat dit geen echte geschenken zijn en een tegenprestatie verlangd wordt. Swingend is het sterk door de afrofunk beïnvloede nummer Hatidi Politics (We Don’t Want Politics), een advies aan zijn landgenoten om geen vertrouwen te stellen in politici die niet in hen geïnteresseerd zijn. In een paar nummers, waaronder Zimbabwe, experimenteert Mapfumo met auto-tuned vocalen, iets wat hem door fans van het eerste uur misschien niet in dank zal worden afgenomen. Music en Are You Ready zijn twee zwakke composities, die afbreuk doen aan het hoge nivo van de overige songs. Met twee spirituele mbirastukken, die herinneren aan de hoogtijdagen van Mapfumo in de jaren zeventig en tachtig, wordt het album afgesloten.
Met catchy refreinen, krachtige vocalen en een uitstekende begeleidingsband – nog altijd The Blacks Unlimited - is Danger Zone is veel opzichten een boeiend nieuw album van de nog altijd geïnspireerde Thomas Mapfumo. Wat ontbreekt, is coherentie tussen de songs. Of is dat geen gepaste kritiek op een muzikant die zoveel voor de Afrikaanse muziek betekent heeft ? (Bas Springer)