Francis de Souza - Dat was 2021 - Op naar 2022 Redacteuren van MixedWorldMusic blikken terug op 2021 - en vooruit naar 2022! 29 december, 2021

MixedWorldMusic publiceert jaarlijks de MixedWorldMusic jaarlijst, resultaat van de Top 10 lijstjes die de redacteuren van MixedWorldMusic opstelden. 
In afzonderlijke artikelen hebben een aantal redacteuren de toelichtingen, terugblikken en vooruitzichten gepubliceerd. 

Klik hier voor die MixedWorldMusic jaarlijsten van 2021 
inclusief een Spotify-playlist. 

In deze aflevering van de serie komt Francis de Souza aan het woord, met zijn Top 10, terugblik op 2021 en vooruitblik op 2022. 

 

Mijn top 10 van 2021:

1. V/A – Ena Tefariki: oriental shake, farfisa madness & rocking bouzoukis from the Greek laiká movement 1961-1973

2. Catherine Graindorge – Eldorado

3. Samba Touré - Binga

4. V/A – Edo Funk Explosion

5. Hossein Alizadeh & Rembrandt Trio – Same Self, Same Silence

6. Monsieur Doumani - Pissourin

7. V/A – The Boys from Nairobi: benga and rumba from 1980's Kenya

8. Tassos Chalkias – Divine Reeds

9. Mazãher - Zãr

10. V/A – Zanzibara First Modern: Taarab Vibes from Mombasa & Tanga 1970-1990

Dit jaar heb ik een lijst met veel heruitgaves, waarschijnlijk omdat er door corona ook dit jaar weer weinig concerten en festivals waren. Echt veel nieuwe dingen ben ik dus niet tegen gekomen. De beste world-heruitgave staat hierboven genoemd en vond ik dit jaar veruit de meest verrassende plaat. 

Het album Ena Tefariki is alleen als dubbel-elpee verkrijgbaar, niet ook digitaal, want daarvoor zijn de rechten niet verkregen. 

De beste plaat uit Nederland vind ik die van het Rembrandt Trio met de Iraanse legende Hossein Alizadeh (op #5). Subtiel en prachtig wederom.


De beste Belgische plaat staat op #2, van Catherine Graindorge. Atmosferisch, donker, intens.


Concerten en festivals
Wat concerten en festivals betreft was 2021 helaas wederom een slecht jaar vanwege corona. De cultuursector (samen met de horeca) is weer het hardst genaaid door Rutte & co, en zometeen mogen ze ons nog vier jaar lang naaien. Wat een vooruitzicht! :(((

Toch heb ik gelukkig nog enige live concerten mogen ervaren in de inter-lockdown-tijden. Deze bleven mij het meest bij:

    • Avalanche Kaito, tijdens Peel Slowly And See in Leiden
    • Chupame El Dedo, tijdens Le Guess Who?
    • Nakibembe Xylophone Troupe, tijdens de Womex in Porto

en deze heb ik zelf helaas moeten missen, maar enkel goede verhalen over gehoord:

    • PoiL Ueda, in Worm en Patronaat


Veelbelovend voor 2022
Qua meestbelovende band tip ik er hier twee. De eerste bestaat uit al wat meer door de wol geverfde artiesten, maar dan wel in een nieuw project, namelijk het hierboven genoemde PoiL Ueda: een combinatie van de Franse avantrock band PoiL met de traditionele Japanse shomyo-zang en satsuma-biwa (luit) spel van Junko Ueda. 



Deze verrassende combi is uiteraard geen publiekstrekker, maar qua intensiteit, muzikale spanning en virtuositeit staat deze band voor mij op nummer 1. Kort daarop gevolgd door Avalanche Kaito! Vorig jaar tipte ik Kaito Winse als meestbelovende artiest, en in het trio Avalanche Kaito laat deze jonge griot uit Burkina Faso een andere kant van hemzelf zien: intens, heftig en superenergiek. Beide groepen brengen in 2022 hun eerste plaat uit. Een voorspelling: die komen vast hoog in mijn jaarlijstje 2022. :)

Avalanche Kaito bracht alvast een eerste single uit: 

 


meer features
Atlantic Music Expo 2022
26 december, 2022
Achtergronden bij El Ultimo Trago
23 december, 2009
Poëzie in de strijd tegen de wereldmuziekpolitie
24 december, 2009
Oumou Sangar�s Seya album van het jaar
26 december, 2009
Havana Cultura: een omvangrijk muzikaal project
20 juli, 2010
Zangeres op tournee in Nederland met nieuwe cd op zak
6 april, 2011
Ivoriaanse bassiste/zangeres presenteert nieuw project
27 februari, 2010
Gitarist Dom Flemons over Genuine Negro Jig
27 september, 2012
Portugees kwartet komt naar Nederland
26 maart, 2012
Malinese zanger voor drie concerten naar Nederland
14 september, 2010