Ibibio Sound Machine – Doko Mien1 mei, 2019

Merge Records

Een Britse discomachine met een warm Afrikaans hart: zo zou je Ibibio Sound Machine kortweg kunnen omschrijven. Natuurlijk doet een dergelijke soundbite de groep aan alle kanten tekort. Zo is ISM ook een dampende live-act, maar dan wel weer een met muzikale diepgang: de fusie van aardse gitaren en blazers met electronische sequencers en space-effecten zorgt in elk geval voor voldoende avontuur. Toch zou het allemaal niet zo bijzonder klinken zonder de vocale impact van de fantastische zangeres Eno Williams, die kan brullen als Chaka Khan maar ook in rustige nummers overtuigt met een ontspannen, doch altijd soevereine voordracht. Het zal geen toeval zijn dat toetsenist en producer Max Grunhard de groep vanaf het begin rond de capaciteiten van Williams heeft opgebouwd. Doko Mien opent met een aantal sterke uptempo nummers. Hierin domineren de monotone beats en synthesizers, wat vermoedelijk als retro statement is bedoeld. Jammer dat deze gecultiveerde opzet op de plaat wat stijfjes en vlak uitpakt; een recent vastgelegd optreden op YouTube laat horen hoe hetzelfde materiaal live met veel meer drive en swing wordt gespeeld. Met het fraaie, hypnotiserende I Know That You’re Thinking About Me komt er gelukkig wat lucht in het geluid en beginnen de stukjes op hun plek te vallen. In de tweede helft van de plaat komt de Afrikaanse kant van ISM sterker naar voren.  Hier klinkt speelse highlife in Nyak Mien en fijn kale, speedy Afrofunk in Basquiat – inderdaad een ode aan de jonggestorven New Yorkse schilder. Maar dat het veelbelovende, hemels klinkende Kuka al na tweeënhalve minuut wordt weggedraaid, is dan weer een onbegrijpelijke misser. Toch maar even gaan luisteren – al is het maar vanwege Williams. (Ronald Veerman)





«« terug naar overzicht