Omar Sosa & Yilian Canizares - Aguas16 oktober, 2018

MDC / Xango

Water als bron van al wat leeft is het thema dat in vele toonaarden doorsijpelt op dit album, creatie van een duo uit de Cubaanse muzikale diaspora. Veteraan en alleskunner Omar Sosa tekende voor toetsen, programming en samples. De Zwitsers-Cubaanse Yilian Canizares brengt zwierige vioolpartijen in, gespeeld met de schwung van de legendarische Franse jazzviolist Stephane Grappelli. Zang, programming en samples worden gebruikt als wisselende stemmingmakers. Aguas bevat vooral instrumentale muziek, die om beurten stemmig, uitbundig, kabbelend, opspattend en vloeiend klinkt, al naar gelang de verklanking van oceanen, rivieren, watervallen en de scheiding der continenten vereist. Fraai is het samenspel van beide muzikanten, dat zweeft tussen contemplatie, edelkitch en bruisende Santeriarituelen. Ballads zetten de toon, soms helaas met doorzichtige keyboardtrucs van Sosa, die een mix tussen klassiek pianospel en uitbundig afrocubaans uit zijn instrument hamert. 
In O le le le, waarin de klassieker Guarare zit verwerkt, zingt Canizares met de stem van Marinah van Ojos de Brujo, zwenkend van dromerig mijmerend naar woest opzwepend in een mengelmoes van latinjazz, salsa funk, feëriek klassiek op de Fender Rhodes. In de zeven minuten van het Milonga-epos beuren zowel Spaanse scat als Franse parlando het zaakje op. Sonrisas de Ninos behoort mede dankzij een uitgelaten  kinderkoor tot de hoogtepunten, net als De La Habana y Otras Nostalgias. Se Van Los Mios is ronduit wonderschoon. De aanzwellende rollercoaster van klavier- percussie- en vioolklanken in het jazzy D2 de Africa bezorgt Aguas een spetterend sluitstuk. (Pieter Fransssen)





«« terug naar overzicht