Dorantes - El Tiempo Por Testigo9 januari, 2018

Music & Words

In El Tiempo por Testigo (de tijd als getuige) neemt flamenco-jazzpianist David Peña Dorantes ons mee op reis langs de hoogtepunten van zijn carrière. Het album bestrijkt zijn muzikale loopbaan van de afgelopen twintig jaar en bevat naast zeven geüpdatete klassiekers ook drie nieuwe nummers. De veelzijdigheid van Dorantes’ kunnen spat van het album af. Het eerste nummer La Máquina (meteen ook het eerste nieuwe stuk) is heerlijk energiek en wordt gedomineerd door typemachinegeluiden, die stuk voor stuk aan de piano worden ontlokt. Het is een trend die hij doorzet in het eveneens nieuwe Y el Tiempo en waarin de ritmische tik-tak-geluiden steeds meer de vorm aannemen van een flamenco-compás en uiteindelijk versmelten in een freestyle jazzy nummer.
Het album als geheel maakt duidelijk dat muziek voor Dorantes een levende taal is die uitnodigt tot nieuwe manieren van communiceren. Vrolijk vermengt hij klassieke noten met latin-elementen (Caravana de los Zincalis), geeft een jazzy nummer een Arabische zwier (Semblanzas de un Río) en tikt de meest onmogelijke ritmes uit zijn favoriete instrument. Toch blijft flamenco zijn basis - niet omdat die centraal staat in zijn composities, maar omdat flamenco op de een of andere manier tochaltijd weer opduikt, of het nou in het ritme is of in een subtiel accent. Zelf zegt hij daarover dat het hij niet anders kan: 'Zelfs bij het spelen van andere muzikale talen is mijn flamencoaccent hoorbaar', vertelt hij in een interview aan de Spaanse krant El Diario. Het is dit accent en de manier waarop hij het accepteert zonder zijn muziek hier omheen te bouwen, waardoor hij in staat is zijn grenzen te verleggen en de luisteraar iedere keer opnieuw te verrassen. Zelfs in El Tiempo por Testigo, een album dat vooral de highlights van zijn carrière moest aanstippen, maar stiekem veel meer is dan een opsomming van oude nummers. (Doris Martinez)





«« terug naar overzicht