La Crapaude – Gote d’Èwe11 januari, 2021

Homerecords.be / Music & Words

‘Su lès tidjes dol vôye di Mwin-ni.’ Met die woorden opent dit verrassende album van La Crapaude, althans volgens het bijgesloten boekje. Luisteren helpt niet om ze beter te verstaan. Je kunt hoogstens vaststellen dat het om een soort Frans moet gaan, maar dan een variant waaraan je met je middelbare-schoolkennis nauwelijks een touw kunt vastknopen. En dat terwijl de liedjes die dit fraai meerstemmige kwartet vertokt, vlak uit de buurt komen. De dames van La Crapaude hebben ze verzameld in Wallonië, van de streek rond Luik tot in de Borinage. Dat het grotendeels om traditioneel repertoire gaat, wordt behendig gecamoufleerd met geraffineerde arrangementen. Daarbij hebben ze in elk geval goed geluisterd naar Zap Mama. Lichtvoetig en speels dartelen de stemmen om elkaar heen, terwijl percussionist Max Charue met trefzekere klappen de zaak op scherp zet. De stemmen van Charlotte Haag, Sabine Lambot, Pascale Sepulchre en Marie Vander Elst laten zich qua timbre moeiteloos mengen en zijn karakteristiek genoeg om in solopartijen goed uit de verf te komen. Maar het zijn toch vooral de uitgekiende en verrassende arrangementen die de plaat zo aangenaam afwisselend maken. Als je de website van La Crapaude bezoekt, valt daar te lezen dat het Waals niet dood is. Voor wie hun album gehoord heeft, een volstrekt overbodige opmerking: springlevender dan dit wordt het niet. (Ton Maas)







«« terug naar overzicht