Choro de Rua - Santo Bálasomo13 december, 2020

Visage / Xango

Meestal word je horendol van de capriolen die chorões uithalen als ze samen muziek maken. Chorões zijn vakbekwame musici die van blad kunnen spelen maar meestal improviseren, waarbij ze elkaar modulair en ritmisch flink uitdagen. De Italiaanse Barbara Piperno (dwarsfluit) en de Braziliaanse Marco Ruvario (zevensnarige klassieke gitaar) noemen hun duo Choro da Rua, wat 'choro van de straat' betekent. Die naam suggereert dat ze elkaar als ordinaire straatkatten flink te lijf gaan. Dat is niet zo, want ze spelen zeer verfijnd. Hun naam verwijst vermoedelijk naar de oorsprong van choro. In Rio de Janeiro, dat in de negentiende eeuw de economische en culturele hoofdstad van Brazilië was, speelden straatmuzikanten het repertoire van Europese dansen dat bij de aristocratie in zwang was. Dansen als polka, mazurka en schottische werden 'verbraziliaanst' door ze te spelen met Afrikaanse ritmes zoals syncopen. Het populaire genre werd uitgebreid met nieuwe ritmes als baiãofrevomaxixe en tango Brasileira en heeft een cruciale invloed gehad op de ontwikkeling van bossa nova en samba. Choro werd door erudiete componisten als Hector Villa Lobos uiterst serieus genomen en ontwikkelde zich net als jazz en klassieke muziek tot een academische kunstvorm. Een belangrijke hedendaagse exponent van de choro is mandolinespeler en componist Hamilton de Holanda. Zijn stuk Flor da Vida staat ook op de plaat en wordt prachtig uitgevoerd door Barbara en Marco samen met Gabriele Mirabassi op klarinet. Het is een heel mild nummer. Net als Santo Bálsamo, gecomponeerd door Marco Ruviaro, laat dit stuk zien dat choro toekomstbestendig en relevant is. Een Allemande van J.S. Bach, die ook op het album staat, heb je vast nog nooit zo swingend gehoord. (Charlie Crooijmans)








«« terug naar overzicht