Ayom - idem18 november, 2020

Flowfish / Ballantyne Communications

Het titelloze debuutalbum van Ayom bevat elf tracks met buitengewoon swingende muziek die opbeurend en aanstekelijk werkt. Alleen al door de bezetting - de musici komen uit Brazilië, Italië en Griekenland – is de groep een perfecte illustratie van standplaats Barcelona als culturele melting pot. Hun naam verwijst naar de ‘Lord of Music’. Uithangbord van Ayom is de zang van de uit Belo Horizonte afkomstige zangeres en percussioniste Jabu Morales. De groep maakt Braziliaans getinte muziek met invloeden uit Angola (semba) en Kaapverdië (coladeira). De accordeon geeft er een mediterraan tintje aan. Maar ook ritmes als cumbia (Colombia) en beguine (Franse Antillen). Cesária Évora, Dona Onete en Bonga hebben hun sporen nagelaten in deze muziek. De bandleden benadrukken desgevraagd de Afrikaanse oorsprong van hun muziek en verwijzen bijvoorbeeld naar de candomblé, de afro-braziliaanse religie waarvan de oorsprong in Nigeria ligt. Er wordt gezongen in het Braziliaanse Portugees, Spaans, Frans Creools en Kimbundu (een Angolese taal). De motto’s van de door Jabu Morales geschreven teksten zijn: immigratie, vrijheid en poëzie. Het eerste nummer Exú begint met een rustige groove op de zabumba, een afro-braziliaanse trom, waarover Jabu Morales zingt. Na enige tijd wordt een samba-achtige groove ingezet. De sfeer is heel lichtvoetig en dat blijft zo door het album heen. Vooral de toevoeging van accordeon naast de gitaar geeft de muziek een aparte kleur. Cravo e Menta is een heerlijk nummer, gespeeld in de Noord-Braziliaanse carimbo-stijl. A maré é o Luar begint ook heel rustig, om vervolgens onverwacht los te breken in een sembaritme. Balzaquinha fungeert als rustpunt, waarna in Valsa das Estaçoes een lichtvoertige sambagroove doorklinkt. Deze afro-braziliaanse fusion is heel boeiend en zeer dansbaar. (Rik van Boeckel)










«« terug naar overzicht