Fado Ao Centro - De Coimbra Com Amor9 april, 2020

Eigen label / Xango

João Farinha, een van de zangers op dit in Coimbra, Lissabon en Porto opgenomen live-album, trad begin maart dit jaar op in Nederland, met niet één maar twee bespelers van de Portugese gitaar (Luis Barroso, Hugo Gamboia), zoals ook op De Coimbra Com Amor te horen is. Dit maakt de fado van Coimbra, de fraaie universiteitsstad in het midden van Portugal, meteen al anders dan die van Lissabon. Daar wordt de fado vooral door vrouwen vertolkt, met begeleiding van slechts één Portugese gitaar. De fado van Coimbra - in de negentiende eeuw door studenten naar de stad gebracht - is  het exclusieve domein van mannen. Thema’s zijn onder andere de liefde en politiek; de teksten zijn vaak al heel oud maar de melodieën niet.
De Coimbra Com Amor bevat twintig fado’s waarvan negen vertolkt door Farinha. Hij zingt hier een aantal liederen die ook op zijn album Sim (ja) te vinden zijn, maar ook andere, zoals Balada da Despedida (ballade van het afscheid). Die is in twee versies op dit album te vinden: een met de zangers Sérgio Pereira en André Luca en een met het Coro dos Antigos Orfeonistas da Universidade de Coimbra. De strijkers van Opus Cuatro leveren een belangrijke bijdrage aan dit album. Farinha begint met vier fado’s waarin de saudade niet alleen hoorbaar maar ook echt voelbaar is, met name in Lamento (klaagzang). Farinha componeerde er de muziek voor, net als voor Sim, dat gebaseerd is op een gedicht van Pessoa, Portugals beroemdste dichter. In de guitarradas Variações de Coimbra en Desencontros schitteren naast Gamboias en Barroso ook Luis Carlos Santos (Spaanse gitaar) en Luis Pedro Madeira (bas). De fadistas Hugo Martins, Sérgio Pereira, André Lucas, José Branco en José Vilhena hebben lichtere stemmen dan Farinha. André Lucas weet in Saudades de Coimbra veel gevoel te leggen. Heel mooi is het door Branco gezongen Feiticeria. In zijn geheel is dit een sterk en interessant album. Interessant omdat het fado, de liedkunst van Portugal, in een breder perspectief plaatst. En omdat het liefhebbers van fado kennis laat maken met een andere stijl dan de inmiddels overbekende uit Lissabon. (Rik van Boeckel)


 




«« terug naar overzicht