Hope Masike – The Exorcism of a Spinster1 september, 2019

Riverboat / Music & Words

Wie denkt dat de op het hoesje nogal ernstig kijkende Hope Masike een debutante is, heeft het mis. De uit Zimbabwe afkomstige zangeres maakt al jarenlang deel uit van Monoswezi, een deels Afrikaans en deels Scandinavisch gezelschap uit Zweden. Ik zag ze ooit live in Oostenrijk en werk meteen gegrepen door hun sterke, jazzgetinte afropop. Eerder besprak ik ook de twee cd's die de band tot dusver uitbracht. Van die jazzinvloeden is op dit eerste solo-album van Masike niet veel terug te vinden, maar ervoor in de plaats worden we ruimschoots onthaald op haar behendige vingerwerk op de mbira, de traditionele duimpiano van de Shona. Het reperoire van The Exorcism of a Spinter bestaan deels uit volksliedjes, deels uit zelfgeschreven nummers. Vooral in die laatstgenoemde snijdt Masike diverse maatschappelijke problemen in haar vaderland, zoals de nog altijd ondergeschikte positie van vrouwen en het contrast daarvan met haar eigen westerse leefstijl. ‘Toen ik klein was’, schrijft ze in de liner notes, ‘was ik vast van plan op mijn zesentwintigste te trouwen en negen kinderen te krijgen, net als mijn ouders. Maar toen ik zesentwintig werd, had ik niet eens een vriendje!’ Mede dankzij de inzet van multitracking is het klankbeeld rijker gevuld dan je met een enkele stem voor elkaar zou krijgen. Ook bandgenoot Erik Nylander draagt een steentje bij als slagwerker en elektronisch nabewerker. Het is zonder meer een fraaie plaat, al is hij minder spannend en afwisselend dan de albums van Monoswezi. (Ton Maas)





«« terug naar overzicht