Charkha – La Colere de la Boue25 december, 2018

Innacor / Xango

Het kortaangebonden, bijtende spel van tenorsaxofonist Timothée le Bour, dat liefhebbers van de huidige lichting vernieuwers van de Bretonse muziek kennen van groepen als Le Bour Bodros en N’Diaz, vervult ook in het sextet Charkha een prominente rol. Wat anders is aan Le Colère de la Boue is de entourage. In plaats van balg en percussie als partners gaat Le Bours tenor hier een onverwachte alliantie aan met de (vaak zingsprekende) stem van Faustine Audebert, de houten dwarsfluit van Gurvant le Gac en – verrassend – de ûd (Arabische luit) van Florian Baron, met als ondersteuning de wat meer gangbare ritmesectie van Jonathan Caserta op contrabas en Gaëtan Samron op slagwerk. De muziek is bedachtzamer dan het bronstige vuurwerk van N’Diaz en het dartel swingende dansvermaak van Le Bour Bodros. De invloed van minimalisten als Glass en Reich is onmiskenbaar, maar ook de Libanese componist Rabih Abou-Khalil heeft overduidelijk sporen getrokken door de mentale huishouding van deze muzikanten. (Ton Maas)





«« terug naar overzicht